-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

MALUNYA bagaikan WANITA


MALUNYA bagaikan WANITA


Pada suatu hari...

Rasulullah Saw berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Saidatina Fatimah terpijak rerumputan puteri malu, kaki nya berdarah lalu mengadu kesakitan. Saidatina Fatimah mengatakan kepada ayahandanya, apalah gunanya rerumputan puteri malu itu berada di situ? (dengan nada sedikit marah)
Rasulullah dengan nada tenang berkata kepada puteri kesayangannya, bahwasanya rerumputan puteri malu itu amat berkait rapat dengan wanita.
(Saidatina Fatimah terkejut). Rasulullah menyambung kata kata nya lagi.
Para wanita hendaklah mengambil pengajaran dari pada puteri malu ini dari empat aspek.

.:: Pertama
Rerumputan puteri malu akan kuncup apabila di sentuh. ini boleh diibaratkan bahwa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya)

.:: Kedua
Rerumputan puteri malu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dari kehormatan sebagai seorang wanita muslimah.

.:: Ketiga
Rerumputan puteri malu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita sholehah hendaknya mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul 'Alamin.

.:: Keempat
Ia akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh sebab itu, para wanita sekalian , kembalilah ke rumahmu walaupun ia hanya tumbuhan kecil, betapa islam telah meletakkan wanita pada kedudukkannya yang semanis-manisnya.

Jika semua saranan Rasulullah ini dituruti ia cukup manis, semua yang bertentangan menjadikannya pahit bagai hempedu.
Kemanisan wanita akan hilang apabila apa yang di lakukan bertentangan dengan kejadiannya yang asal.
Seorang wanita menjadi kupu-kupu, dia tidak pulang ke rumah, sebaliknya dia ditempat yang tidak senonoh hingga larut malam.

Demikianlah wanita ....
Dia warna alam yang cukup berharga untuk di hargai. Setiap insan lahir dari manusia bernama wanita, sebab dia unsur terpenting dalam kewujudan alam ini sedemikian rupa.

kalau kita hendak melihat keburukan bukan satu yang akan kita jumpa, kalau kita hendak mencari kebaikan dan keindahan bukan satu dua juga yang akan kita temui..




Tiada ulasan: