-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

...LaWaK kEr...

Assalaamualaikum wbt..
Kembali lagi dlm entry terbaru.. yg tah ape2 ntah.. But,, saya hrap.. Anda smua terhibur.. K k k ..

Pada suatu hari....






Ahahaha...

Mungkin lawak skett lerr... 
Pape pown,, mmg saya happy berkongsi gmbr2 neyh dgn korg semua...

Wabillahi taufiq.,...
Wassalm...



... KeEp iN MiNd... My fRiEnD

Assalamu'alaikum WBT..

Apa khabar kita neyh..??? Alhamdulillah.. Semuanya baek2 aja..
Hari ne nak citer apa ekh?? Actually, xde citer ape2. Dekat2 nak hujung tahun dah ne.. Free jerr, dlm msa y sma tgh prepare nak STPM lagi thun depan.. Saya tea taw nak ckp cuma terfikir nak buat smthing kat blog saya ne spy dy nda sunyi.. Hehehe. >_<

'Apabila kau ingin berteman, janganlah pandang pada kelebihannya kerana mungkin dengan satu kekurangan kau akan menjauhinya,,, Andai kau ingin berteman, janganlah pula dinilai kebaikannya kerana mungkin dengan satu kelemahan kau akan membencinya,, Andai kau ingin sahabat yang satu, janganlah diuji akan ilmunya kerana apabila dia buntu mungkin kau akan menyisihkannya,, Andai kau ingin berteman, terimalah dia seadanya kerana dia hanyalah seorang sahabat yang hanya manusia biasa,,, Maka bersahabatlah kerana Allah,, Moga ukhuwah yang dibina sentiasa diberkati-Nya... '

Pernah kita dengar ayat2 neyh?? 
Mesti pernah or at least,, mst ada jugak y kena dgn ayat2 ni kan??
Hurm,,, Saya dpt kata2 ne drp seorg sahabat y jauh dr pndgn mta tp dkt pd pndgn hati...

Kadang2 terlintas dfikiran sya, knapa kita hrus pndang org dgn bgitu mudah??? 
Ssorang y berakhlak baek n dsukai org slama brthun2 mnjadi sseorang y dibenci oleh orang laen dsbbkan hya 1 ksalahan y dibuat.. Kslhn y pdanya org laen jga lakukn. Kslahn y biasa akn brlaku kpd sesiapa shj,, Kenapa pndgn orang bgitu mudah?? Knapa?? 
Dia hya lakukan 1 shj kslhn, ttp kslhn e2 seolah2 mghancurkan smua kebaikan y prnh dy lakukan pda sblumnya.. Teruk btul fkiran spr e2.. Even sya sndri pun.. X dnafikan prnh brfikiran mcm tu.. 
Tp, tu la sya pun xdpt jwapannya....
Kenapa ekh?? 

Hahaha,, Saya ckp mcm ne sbb sya prnah kena.. Ada pgalaman kena wat camtu oleh orang laen..
Honestly,, hati sya pedih sgt3x,, Jiwa sya seolah2 dicakar n smmgnya sya rsa sgt2 sakit.........!!!!!
Y the b coz...??
Sbb y wat camtu adalah kawan saya sendiri.. Cepat btul dy trpengaruh dgn tohmahan drp org laen..
Saya nak ckp apa lgi klau dy dah trmkan dgn tohmahan tu?? Percaya dgn apa y dktakan...
Bila sya sndri y kena,, Baru padan muka sya sbb sya prnah wat cmtu kat orang even bkn scr direct dgn orang tuh ttp hakikatnya sya mmg prnh buat.. Baru sya rsa apa y dy rsa...

Hahahaha...
Bila sya fikir balek,, Antara byk2 kawan y saya prnh dekati, Smmgnya adlah kawan y sntiasa dkat dgn Allah adalah yang terbaekk..!! Mereka2 ini bukan 'abid pown, bukan warak, bukan jga 'alim...
Tetapi cumalah mnusia biasa y berusha ntuk dkat dgn Allah.. 
Saya brkawan dgn semua org.. X kira tua atau muda..
Saya boleh masuk dgn semua karakter y ada pda dri shbt2 saya dsini.. Cuma 1 shaja...
Saya cuma akan amik teladan  pada y sepadan n sya kan jdikan sempadan pda mna y xpadan..

Means...??
Ye la, kita neyh kan mnusia besa,, Mcmna warak pun kita,,, Kita bukan Nabi apalagi Malaikat..
Setiap saat ada shj dosa y kita buat... Btul bukan..??? 
Saya mmg brkwan juga dgn bebudaq y nakal ttp x brmkna sya akan ikut mcm drg mlah sya akan cuba fhami drg n cuba ntuk btul kan drg.. Sbb drg pn ada mslh drg jugak,, Drg pn ada sbb knapa drg jd mcm tu..
Saya pernah jd budaq jahat jugak,, Jadi xda sbb ntuk sya kta drg tu budaq jahat n nakal..

" Allah jadikan manusia untuk menjadi khalifah, Allah jadikan lelaki dan perempuan kerana itu fitrah, Allah jadikan pejuang yang berani untuk Fisabilillah, Allah jadikan Islam kerana ia Indah dan Allah jadikan kita sahabat kerana Ukhuwah Fillah... :) "

Saya dapat kta2 ini dr  slah seorg shabt saya neyh..
Hurm,, Smmgnya saya terharu bila mmbca text y dy bgi neyh..
Tp, tu lerr,, Sya mcm xlyak ntuk trima kta2 mcm tu..
Sbb sya x lyak jd shbt dy.. Dia trlalu baekk dan dy trlalu menyayangi..
Sya tkut sikap dy tu akan luput dbasikan olh sikap sya y smmgnya brbeza drp dy neyh..
Agak pelik, tp e2 la kenyataan y dpt sya gmbarkan pda korang..

Sahabat yang baik adalah sahabat yang dapat berkata benar padamu bukan hanya membenarkan kata2mu...

Agk mndlm kta2 neyh..
Sya sndri pun kgum jugak bila dpt text mcm ne drp seorang shabt sya ne...
Alhamdulillah... Saya sgt brsyukur dpt shbt mcm dy ne.
Yang mmpu mnegur khilafku dgn pnuh hemah n hikmah...
Tanpa mnyakiti hatiku wlau sdikt pun..
Ttp shbt ne sudah prgi jauh drp ku.. Jauh drp pndgn ku...

Honestly,, Stakat ne sya blum prnah jumpa seorg teman y mmpu mnegur khilaf sya dgn hikmah dan pnuh hemah tnpa sdkit pun myakiti hti saya kecuali bbrapa org... Saya cukup puas jmpa rmai kwan y mnegur sya dgn bgitu myakitkan dgn lisan y mencucuk jiwa sya sbgi sorg mnusia.. 

Kdg2 sya berfikir,, ssh sgt ke nk tegur org dgn baek2..?? 
Ssh sgt ker kita nk tegur org dgn face to face dan tnpa mnyakiti hati sesiapa??
Ssh sgt ker bila kita nk tegur org tu, kita kena mnx maaf skiranya kita prnh wat bnda y sma pda c dy??
Ssh sgt ker kita mnegur org y sakitkan hati kita tu dgn riak wjah y tenang n steady??
Ssh sgt ker kita tegur org tu dgn hemah tnpa meng'aibkan dy??
SUSAH KERR..???

Saya brpengalaman dgn teman2 spr ini,,,
Dan saya sudah berjanji dgn dri sya sndri bhawa sya xkan buat mcm ne kat org laen..
Saya taw btapa sakit dan calarnya jiwa shabat saya bilamana sya buat camtu kat dia..

Tetapi.... Kenapa teman2 saya ini TIDAK FAHAM???

Kita ne, klau nak tgur org,, kena lerr pndang dri sndri dlu n dlm msa y sma,, kita ubah jugak sikap bruk kita tuh.. Mmg kita x perfect..!! Ttp,, kita berhak mnegur org ntuk kbaikan dy dan kbaikan dri kita jugak.. Ttp kena dgn cra2 y trtntu jugak,, Jgn maen langgar jerr lampu merah... Ada faham?? 

Sya brharap sesiapa y mbca entry kali ne especially pada y berkenaan.. Mudah2an kita ambil ikhtibar..
Don't you dare 2 do that kind of stuff to your beloved friends...
It's hurt so much... Not even me but them.. Your FRIEND..
Keep In Mind...


Kepada y ditegur..
Akuilah kebenaran, jgn dinafikan hakikat y nyata kita buat..
Jdilah seorg mnusia y rndah dri y smmgnya kita neyh x perfect..
Berilah pluang kpda dri sndri n insaf akan kekhilafan y kita buat..
Muhasabah ats apa y trjadi..
Jgn dilontar plbagai alasan ntuk mnegakkan ego dlm dri kita...
Maafkan dri sndri dan try ntuk brubah mnjadi y lbih baek drp y sblumnya,,
Kita prlu maafkan dri kita sbb kita pn berhak ntuk mengasihi dan menyayangi dri kita sndiri..

Pleasa la... (>_<)

...KrEaTiFnYeRrRr...

Alhamdulillah...

Suasana bilik Rumah Oren ne mmg best bila dikongsi hya 4 org kmi kat sne.. Azie, Sadut n Ayong..
Karangan y mw disiapkan nie mmg agk mncbar otak skett..!! Amacm lerr, bilik neyh sunyi gilerr?? Allahu Akhbar,, Ssghnya e2 la y trbaek sbb kitaorg xle wat noisy klau tgh khusyuk wat smthg mcm bljar n tido..

Kbtulan hri tuh,, sya kena siapkan stu tugasan B.Arab drp Ustazah Andi. Apa tugsn tu?? Konpom krangan lerr,, sbb Ustazah Andi ajar kmi karangan jerr.. Ustaz Nik ajar bhg. Nahu.. Wokeyh stop kat situ dulu,, Ne nk habak mari.....

Tgh sibuk2 sya wat kragn tu en, tetiba migrain ku naek..!! Aduhai,, napa lerr migrain ku naek tetiba neyh...??!! Brusha jugak saya urut kapla ni tp x brkesn,, Nak tidur,, tugsn blom siap ag,, Esok awl pgi dah msa Ustazah Andi,, So, cra laen,, Sya kluar dri bilik then prgi ke ruang tamu..

" Asslamu'alaikum adeq2.. "

" Wa'alaikumslam kak.. "

" Kaka maw nyibuk neyh,, ndapa ka?? Apakan kmu buat neyh?? "

" Haha,, ndapa bha kak. Oh! Kmi wat kerja uma.. "

Sya nmpk drg neyh sibuk bljr tp sbuk jugak brcerita.. Hurm,, mgkin dgn cra tu drg dpt kwal stress?? Yelah,, bgi budaq2 mnengah rendah neyh, kebiasaannya mmg major kta subjek Math n Sains ssh.. Ye la kot klau sya nmpk drg wat kira2 n mnulis hipotesis kat buku drg tuh.. Xkn xle agak drg ne x stress bljar en..??

" Best ka bljr Math kak?? " Tya Eqin pda ku.

" Hurm,, Best klau kita slalu wat latihan.. "

" Ehehe,, mst Math kaka 'A's ne kan?? " Tya dy lg..

" Boleh than lerr,, " Jwb sya sjurus slpas nmpak c Adeq dok sibuk amek bekas besi kluar msuk kat dapur uma.. Apa bha drg buat dgn bkas besi y bsr tuh..?? =='
" Uuu,, rndh dri lg bha kak Fatin.. Hahaha " Bulih2 drg c tawa sya?? hurm, nver mind. 

" Jd kak,, msa kaka mngah rndah bha kan.. Subjek apa y kaka rsa ssh..?? " Tya sorg lg brnma Izzah.
" Bgi kaka, subjk Math n Sc.. (Aku pn xtrkecuali jugak ekh dlm snarai majoriti tue??) Tp, bila kaka naek F2 n F3 , bg kaka semua subjek tuh sng klau blajar btul2 sbb stiap subjek kaka prnh dpt pointer tggi.. Cuma,, ye la, bkn semua dpt pointer pda msa y sma kan.. "

" Sttttsssstssss.... "

" Ohhh.. Bgitu.. " Serentak plak drg mnjwab..

" Sttssststsssss... Sttsssttstss... "

Apa bha bunyi pelik y sa dgr drp tdi lg ne arh...??!! =='
len btul bunyi dy ne..

" Eh kmu, dgr something mcm pelik ka??? " Saya tya kat drg. Mna la taw drg dgr apa y ku dgr jugak..

" Teda kak.. Kenapa kak?? " Kata drg slpas drg saling brpndangn ssma drg tdi..

Tpi sa yakin taw sa dgr bunyi mcm stsststttttttsss.... 

" Stststsssstssttssss... "

NAH KAN.. Bunyi y sma lgi taw.. Biar btul neyh..

Mata sa pn melilau lerr.. Meliar mcm apa jak.. ==' Bebudaq tu pn tkut tgk saya..
" Kaka cri apa?? " Tya sorg adeq neyh jiran sblah tp xtaw nma..

Sya diam jak.. Nda mnjwab pn solan drg.. Tiba2 telinga sya dpt tgkp bunyi pelik tu kat sua2 tmpt d pnjuru bilik.. Mata sya pn memaenkan pranannya,, Bila sya cuba merapatkan dri dgn buku2 y tebal n brtindih2 tuh... Bunyi tu kluar lgi n mewatkan sya terkazzutt...!!! Hmpir melompat sya dibuatnya. Budaq2 tu pun ktawa tgk gelagat sya.. Apa leh wat.. Klau suda kuyakk tu, kena le wat cra trkuyak.. Ehehehe...

Sya cuba dekat lgi,, tiba2... Dtg c Adeq duduk dpan buku2 tu n then dia bukak pnutup 4segi tu..
Allahu Rabb..!! Bukan maen trlopong kita dibuatnya..??!!

" What's that..??!! " Tya sa dlm keadaan y smmgnya msh trkjut..

" Haha,, mee PAMA.. Hahaha.. Lapar bha kak.. " Jwab c Adeq dgn selambanya..

" Adeq??!! Ptt la kaka nmpk kou asyk bwa bnda tu kluar msuk uma..! "

Aku bkn maen trkjut tgk btapa 'kreatifnya' otak n akal drg nie..???!!!!

Korang nak taw??
Drg neyh mmg pintar... Btul la kta Nabi, bila prut kosong mmg otak jd lbih tajam.. 
Adakah ptt, drg letak buku2 tebal kat tepi bekas besi tuh.. Then drg letak iron y dipsang kuat radarnya then drg ka c trbalik tu iron mghdap tu bkas besi.. Biar dy pnas smpai la mi dlm bkas tu msak sekali dgn air masak y sa nmpak mcm mndidih kuat tuh..

Patt la bnyi ssststttttss.. Bunyi mndidih rupanya.. Smpai skrg, sya mash trpranjat dgn apa y sa nmpk dpan mta sa sndri.. Budaq2 zman skrg.. Mmg kreatif dlm apa jua keadaan.. Saya tym tuh hya mmpu buat muka blurr then mnx dri msuk bilik ntuk smbung kerja.. Nda taw maw ckp pa kat drg.. Msa kat asmra dlu pun, xprnah lgi sya trfikir bnda mcm ne even sya prnh jugak subahat nk wat jnayah kat hstol tp kitaorg bawak rice cooker p asrma.. Bkn mcm drg neyh 'kitar semula'...

Pesanan buat sang pembaca sekalian...
Sya critakan hal ne bukn nak korg ikut apa y drg budaq2 neyh buat.. Tp amik plajaran.. 
Hrp2 crita neyh xla mewatkan budaq2 brtmbah nakal tp brtmbah berakal.. Moga2 muhasabahnya kekal..

Wokeyh la.. Sehingga ketemua pda Entry y akn dtg.. Insya-Allah.. 
Assalamu'alaikum w.b.t...



...SaVe gAzA...

Asslmua'laikum W.B.T..

Alhmdlh syukur sgt2... Sudh 4 hari stlh saya mndgr saudara2 seIslam kita kat Palestin..
Saya sgt brasa trharu dan amat brgmbira dgn apa y tlh dkecapi oleh drg kat sana... Terasa mcm maw mngs pun ada.. Meliht drg syahid, mlihat kekuatn Iman y mmbara dlm dri drg,, kecekalan drg mghdapi ujian Allah,, kejituan drg dlm mmprthankan hak mutlak Islam dan jugak hak drg di bumi Palestin..
Smoga ianya brpnjgn smntra Gaza bgun n bangkit lgi..

Huhuhu,, sth dunia mlihat n mgtahui apa y brlaku,, hal ini trus jak trsebar dgn sgt luas shgga ke Facebook pun gempar ttg gud news neyh.. Alhmdlh Ya Allah.. Orang Islam d sluruh dunia pown mula buat Solat Sujud syukur n doa slmt.. Semua mlakukan solat sunat Hajat mudh2an semuanya brtrusan.. Aamiiinn..

Saya trus trg mmg sgt trharu n mw mngs lerr,, 
At least, kita ada mnyumbang ntuk drg kat sna wlau hya doa pun da kira oke da tuh.. drp xde lgsung en..?? Sgt mnghentak jiwa n naluri hati dgn apa y brlaku..
Saya nk gmbrkan prasaan saya pown dah xtaw cmna da.. Pokoknya mmg saya gmbira n brsyukur dgn apa y brlaku..

Saya sgt kagum dgn kteguhan hati drg kat sna..
Saya kagum dgn keyakinan drg pda Yang Satu..
Saya kagum dgn kegigihan drg dlm mnjalani khdupan drg kat sana..

Lalu..

Saya kecewa dgn kteguhan hati sstgh kita dcne..
Saya kecewa dgn kkyakinan y kurg dlm certain kita neyh...
Saya kecewa dgn kgigihan sstgh org y x mmprdulikan mreka y dsna..

Namun..

Ketguhan hati sya y sering brbolak-balik,,
Keyakinan y kurg mntap,,
dan kgigihan saya dlm menymbg kpd mreka2 e2,,
x mlayakkan sya ntuk brkta sdemikian pda sstgh org e2..
Kerna smmgnya sya x mmpu ntuk mlakukan apa2..
Saya paling kecewa...!!
Kecewa dgn dri saya sndri... Sering slhkan dri sndri..
Sgt myedihkan n sgt mmalukan...

Apa y bole sya buat..?? Hya mmpu brdoa n mmbntu dlm sumbgn asasi kpda mreka..
Xdpt brsma2 dgn drg kat sna..

Tetapi,,

Saya brsyukur dgn apa y sya dpt..
Sbb sya mmg x mmpu,,
x kuat,,, x yakin,, x mungkin,,
Akan dpt ke sna brsma2 mreka..
Sya brsyukur wlau hya dpt bntu mreka dgn apa y saya mmpu..

Kepada saudara2ku y di sna..
Maafkn dri ini krana xmmpu ntuk brsma2 kalian dsna..
Hya mmpu mnyumbg dri blkg tabir jak,,
Smoga kalian hdup dgn aman n sjhtera sntiasa..
Shgga ke akhirnya...
AAmiiinn...

Ya Illahi,,
Tetapknlah keimanan mreka, kteguhan mreka, 
kekuatn mreka, keyakinn mreka, kesbran mreka, trhdp apa y brlaku n trjdi dlm khidupn mreka...
Perkennknlah Ya Illahi..

Smoga kita dpt mngkatkn lg keimnn n kyakinn kita trhdp Allah SWT agr kita x mdh trpesong apalgi sesat drp jlan y tlh Allah ttpkn ntuk kita... 
(>_<)




..BuKaN aKu...

Bukan Aku,,

 Bukan aku tak pernah menderita,,
tetapi semuanya aku simpan...
Bukan aku tak pernah kecewa,,
tetapi semuanya aku pendam...
Bukan juga aku tak pernah terseksa,,
tetapi semuanya aku telan...
Bukan aku tak pernah terluka,,
tetapi semuanya aku kapan...

Kerana apa...

Deritaku,,
kerana jiwa yang suka mencabar rasa..
Kecewaku,,
lantaran hati yang tak pernah mahu setia..
Seksaku,,
ekoran lidah yang tidak bijak melontar kata..
Lukaku,,
natijah akal yang kurang waras mentafsir deria..

Maka doa aku jadikan sandaran,,,
agar jiwa boleh terisi,,,
menjadikan hati mampu berpaksi,,,
lalu lidah jadi terpuji,,,
lantas akal bisa berfungsi....

Kata-kata yang bisa membuatku merenung gambaran hidupku yang lalu..
Cukup membuang diriku ke alam kejahilanku dahulu..

Ya Illahi,,
kepada-MU ku pohon segala sesuatu..
Ampunkan aku dan rahmatilah aku..



DIARI SUFI

...SaNtApAn AkAl...

Asslamu'alaikum semua..
Sau'arrifukum,, Santapan akal buat diri..

Kali pertama bumi ini diciptakan, katanya bumi ini selalu bergoyang, bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya. Perkara ini merunsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT..

" Wahai Rabb Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoncang?? " Tanya para malaikat.

" Kerana belum dipaku " Jawab Allah.

" Lalu, bagaimana Engkau memaku bumi wahai Rabb?? "

" Aku akan menciptakan gunung-ganang "

Setelah itu, Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi. Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakan gunung-ganang, bumi pun diam kemudian berputar sesuai paksinya. Maka gunung pun dikenali sebagai paku bumi yang diciptakan oleh Allah SWT..

Paku merupakan benda keras terbuat dari besi. Setelah Allah menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang, kemudian para malaikat bertanya lagi:

" Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada paku?? "

" Ada. " Jawab Allah. " Iaitu api, yang dengan panasnya dapat melelehkan besi. "

" Adakah yang lebih kuat daripada api Ya Rabb?? "

" Ada. Yakni air yang dapat memadamkan api." Jawab Allah lagi.

" Jadi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat lagi selain air?? " Sambung para malaikat.

" Ada! Iaitu angin yang kerannya dapat membawa air ke mana pun ia menghembus. " Jawab Allah.

"Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada semua itu (gunung, api, air, angin)??? " Malaikat bertanya lagi.

" Ada! Iaitu nafas hamba-Ku yang berdoa kepada-Ku. Kerana sesungguhnya DOA itu mampu mengubah takdir-Ku. " Demikian Allah SWT menjelaskan.

~Hadith Qudsi~

Renung2kan dan selamat beramal..!!



...Diari Sufi...

...JiKa kAu Pilih AkU...

Jika Kau Pilih Aku

Jika kau pilih aku sebagai permaisuri hati,,
Pimpinlah aku menuju redha-Nya,,
Bukan membuka jalan untukku
Melangkah ke Neraka,,

Jika kau pilih aku sebagai permaisuri hati,,
Tutuplah matamu memandang kerana rupa, harta dan kelebihanku,,
Pandanglah aku dalam kekuranganku,,
Nilai kembali niatmu,,
Masihkah kau sanggup menghadapi segala kelemahanku..??

Jika ku pilih aku sebagai permaisuri hati,, 
Jangan rosakkan hatiku dengan merinduimu,,
Hentikanlah madah-madah terindah untukku
sehingga saat halal itu berlaku,,

Jika kau pilih aku sebagai permaisuri hati,,
Aku mohon agar kau sandarkan niatmu kepada yang menentukan,,
Aku pinta agar kau sentiasa dalam istikharah,,
Agar kita dapat menemukan insan yang tepat,,
Bukan sekadar menjadi bahan ujian semata-mata,,

Jika kau pilih aku sebagai permaisuri hati,,
Ketahuilah,,
Tak ku pinta kemewahan dunia,,
Tak ku mahu kaya harta,,
Tetapi aku minta,,,
Jadikanlah aku suri yang dapat mendapatkan istana di akhirat sana,,
Buku aku jaminan untuk bersamamu yang sudah mati dalam redha-Nya,,

Jika kau pilih aku,
dan jika ALLAH mengizinkan ku memilihmu,,
Ketahuilah,,
Aku akan memilihmu kerana-Nya,,
Saat itu adalah apabila aku tahu kenapa kau memilihku,
Jawapannya ialah,,
'Kau memilih aku kerana DIA'

"Ya ALLAH,, Tutuplah mata ini daripada memandang seseorang kerana dunia yang ada padanya,,
Biarkan mata hatiku berbicara tatkala insan yang kau redha dan yang ku tunggu sudah tiba,,"


' wAh EwA EwAaA '

Assalamu'alaikum WBT,,
'wah ewa ewaaa..' Apakan ito??!! Knapa kono' entry kali ney pelik tjuknya??
Hehehe,, Nt korang taw lerr,,

Alhamdulillahi Rabbil Alamin..
Slpas sorg sahabat ne recite entry 'prefect' saya, Dia bilang sma sa y dy teaw jd pengawas sekolah/asrama.
'Kalau bgitu la bratnya mw jd pmimpin, baek aku jd pljar besa jak..' 
Astaghfirullah.. Suka hati engkau je ekh..??! (= =')
Ne nak habak mai kat sume pembaca2 entry saya nih..

Mmg ssh jd pmimpin. Subhanallah..!! Sepa bilank seng?? Kau tanggung, kau jawab.. Itu la namanya TANGGUNGJAWAB.. Berani buat, berani tanggung. X gitu?? Hurm,, Fikiran usah dsempitn k,,

Byk kbaikn saya dpat bila saya jd sorg pmimpin ne.. Saya dpt pgalaman n pgetahuan y lebih brbnding pljar laen. Ye la,, pgalaman mmimpin, mntadbir, mgurus, mrncg, mgarah n mcm lagi lerr.. 4 ur information,, guru2 lbih rpat dgn pgawas2 brbnding pljar sbb sgala arahan disalurkn mlalui mreka2 nih.. jd medium prantaraan la ktakan.. Jd, ia mmudhkan mreka2 ne utk mmnx tnjuk ajar drp gru2 brkenaan apa2 y x dfhmi n x jlas.. See,, Easy right..?? (>_<)

Slaen 2,, kaifiat AMANAH 2 sndri jugak tlh mwatkan saya lbh sedar bhwa saya prlu jga n patuh pda AMANAH Allah SWT spr apa y tlh saya ceritakan kat entry 'prefect' saya tuh..Saya akn lbh brhati2 dgn apa y saya buat. Kita akn cri Allah sblum kita nk wat smthing en?? So, scra x lgsung,, kita akn lbh dkat dgn-Nya Yang Maha Tahu n Maha Mendengar.. 

Watpe korang nak kepoh?? Doa boleh mgubah takdir.. Maka prbykkn la brdoa..
Brtaubat byk n y pntg kita taw kita ne sepa?? xle wat sembarang je.. Kalau kita slh guna kuasa Insya-Allah diharamkan Syurga buat kita..
" Sesiapa yang diangkat oleh Allah untuk memimpin rakyatnya, kemudian dia tidak mencurahkan kesetiaannya, maka Allah mengharamkan baginya Syurga "
~Riwayat al-Bukhari~
Utk pgthuan krg, saya brsyukur btl dpat amnah tuh sbb sblum itu, saya mrupakan plaja y 'diam ubi berisi'.. Hehehe,, Diam2 saya ne, sayalah y selalu wat kes kat sklah/asrma. Apa jns brg hram y saya x prnh bawak?? Ctaw ma saya,, majalah, walkman, mp3 mp4, rntai, gelang, novel, komik,, even periuk nasi pown saya ikut subahat bawak g hostel taokk..!! (lapar bha tgh2 malam) (>_<)
Astaghfrh...!! Btpa dhsytnya saya tym F1 n F2 tuh?!! F1 oke lg sbb kakak saya ada. Beliau mrupakan slh sorg org2 kuat MPP kat sklh n asrma. So,, org sumer respect kat dia. Saya pun kena 'diam' lerr,, koai2 skett sbb saya prlu jga mruah n imej dia sbg sorg MMP n kakak saya. Masya-Allah..!! Smmgnya diam ubi berisi saya ne taw. 2 b honest, F2 jugak ler saya pro wat kes,, pro jugak dlm akademik. Top 10 ranking form.. Huhuhu Pantang dicabar!! Psti saya buat..!! Mmg jajal (nakal). Padahal org laen pikir saya ne budaq skema n brsahsiah tggi.. (= =') Sdgkn dlm diam saya jugak kaki wat kes.. Astaghfirullahal'aziim...

Bgi korg2 y wat kes,, Bsr atau kcil,,
Baek jgn lerr,, Buang tenaga, buang masa..!! Korang ikut jak praturan tu that's all. Kalau korg wat kes, mmg korg byk buat pmbaziran. Bazir 2 kan amalan Syaitan??!! Bazir waktu bljr sbb bila ktahua, kdpatn, tropot,, kena suk rekod disiplin, msuk bilik disiplin ag,, Sdgkan wktu 2 ble dwat msa ntuk tumpu prhatian dlm pljaran n pmbljaran.. Adedeh,, Buang tnaga sbb tnaga tuh dsalurknpd bnda2 y x ptt (buat kes) kiranya buat dosa la ekh.. Baek wat bnda y brfaedah. Dpat phala, hati sng, hdup tnang. Smooth jak prjlnn hdup kita.. Xnk cm2 kerr??

Even korg pljat pown,, Korg kena it,, korg pown ada amanah jugak.. Amanah parents korg ntuk bljar kat sklh.. Korg WAJIB igt..!!!

" Redha Allah tletak pda keredhaan ibu bapa " Jga amnh drg brmkna korg jga redha parents korg tuh. so,, Msg2 bole brfikir k ...

Pemimpin mg ssh sb drg pg 2 amanah bsar: amanah Allah n amanh ibu bapa.. Y pljar plak, itu jerr,, sbb tu la pmmpin ne special skett..

Slaen tuh,, amnah korg dlm dri korg tuh,, Huh?! Apa dia?? Toksah pikir lerr,, Kita sbg pljar kena sruh ikrar hri2 kat skolah.. E2pn kira amnh kita jugak tuh. Jnji kita ntuk sklah n ngara. WAJIB patuh..!! Bkn brtujuan nuk mgongkong, ttp mndidik kita spya kita x jd insan munafiq. Kena faham tuh..

Saya hrp slpas korg bca entry saya ne, Minda korg akan dpt 'diketuk' skett! Biak korg fikir di luar kotak fikirn korg.. Jd mnusia brmtlamat n brwawasan.. Toksah buag msa k k k .. Renung2kn n selamt beramal..

Maaf andai trdpat x n c lap dlm etry ne y watkan korg trasa hati n myinggung prasaan korg k k k ..

Wassalam..

Sesungguhnya Allah itu sentiasa bersama2 dgn org2 y sabar....

!!!...MaSyA-AlLaH...!!!

Assalamualaikum WBT..

Alhamdulillah, kita bertemu kembali dlm entry saya y new ne.. hehehe..

Thaib,, Saya ada cerita nak dikongsikan bersama korang.. Cerita ne sbnrnya diceritakan oleh ustaz kami. Saya rsa crita ne boleh dikongsi bersma ntuk sama2 muhasabah k k k...

Dahulu,, Ada sorg budaq SMAKK ne, putera lerr,, Nakal sgt3x..!! Ustaz ne selaku Warden owezz menegur n mnasihat dy ats sgala knakalan dy tuh.. Tp, bgai mncurah air ke daun keladi. Nda jugak d dgr bah.. Budaq ne sgt nakal n mmg trknal diseluruh warga bumi SMAKK sbg plajr y nakal n mnyushkan. Putra nie smbg F6 kat sklh ni stlh kptusn SPM nya xjgk bgitu mmbrgsangkn..

Suatu hari, Ustaz sdg mndenda plajar krna tlh mlggar praturan asrma ketika e2 n kbtulan c 'Jajal' ne jugak mlakukn kes y sma,, Mgkin sudah naek panas smcm kan,, Dia pn dgn suka htinya meludah ke arah Ustaz ni. Dgn kesbaran y tggi (walau hakikatnya hati ustaz sudah mnjadi bgitu panas).. 
Ust ne bkata dgn nada y keras n tegas kpd budaq nie..

" Tidak prnah ka trlintas walau sdikit pun dlm hati kmu, akal kmu untuk berbuat kbaikn..??! 
Tidak prnh ka trlintas di fkiran kmu ntuk menyenangkan org d skeliling kmu trutma guru2 kmu..??!!
Ustaz cabar kmu,, Ustaz cabar kmu buat ssuatu y bole mmbuatkn seluruh warga SMAKK ne terbeliak biji mata drg mlihat kmu mnjd pljar y CEMERLANG kat seklh nie.. Trutma guru2 kat sni.. Ustaz cabar kmu..
Tidakkah kmu mahu mmbersihkn nma baek kmu stlh 5 thn lbih kmu di seklh nie hah??!!
Ustaz cabar kmu ntuk jadi sorg manusia y berguna n cmrlg dmta semua org.. Ustaz cabar kmu.. "

Begitulah kta2 Ustaz kpd putra nih.. Trnyata budaq ini bgitu nakal yea..??

" Ustaz sbnrnya hya brkta2 shj tym tuh.. Ustaz x sgka pulak dy ambil serius apa y Ustaz ckp kat dy.. "  Ustaz kta kat kami semua.. Hurm.. (= =')

Putra ne smakin hari, smakin bgus even pda exam prcubaan dy xla bgitu bgus tp Ustaz kta, Ustaz nmpk prubahan y nyata trhdp budaq tuh.. Dari jd sorg y buat kes,, dy mula ikut praturn asrma n seklh. Dri jd sorng budaq y low dlm akademik,, dy mula mningkt dr smasa ke smasa.. Dy slalu jugak jmpa Ustaz, Ustazah n guru2 laen untuk mmnx drgn n nasihat.. Dia mula aktif sbg peljar biasa y baik sahsiahnya..

Sehingga pghujung thun e2, dy mula sudh bolah mmberi tazkirah d hdpn peljar2 laen n mmberi nasihat dgn djdkan drinya sbgi cntoh ntuk pgajaran bersma.. Drp sorg ma'mum dy naek mnjd bilal n strusnya dy naek mnjd muazzin.. Stlh e2 dy mnjd Imam kat Surau ar-Rahman SMAKK..

Pada exam prcubaan thun brikutnya, dy sudh mula mngkat dlm prestasi pmblajarannya walaupn blum dpt mgalahkn pljar trbaek seklh tu.. (Puteri).

Dekat2 nak exam STPM tuh,, Dia dtg brtemu Ustaz ni n mgatakan :

" Ustaz,, Bgaimna kalu saya x dpt mnyahut cbaran Ustaz?? "

Ustaz tu pn brkta kpd putera nih..

" Tdk prlu brfikir ntuk e2.. Kjayaan x dimiliki olh sorang.. Ttp kjayaan adalh milik semua orang.. Brgntung kpd sesiapa y mahu ntuk mncapainya shja.. Kmu hya prlu truskan usha kmu. Adakah kmu mhu brputus asa setelah lma kmu cuba ntuk mnjdkn dri kmu sprt skrg..?? Alang2 kmu sudh brusaha, truskan shigga brjaya.. "

Kata2 Ustaz ne bgitu mgayat hati saya.. Saya mulai insaf..

Sehingga tahun berikutnya.. Ustaz brkta pd kmi..

Ketika keluar result STPM putera ne, Ustaz brada d Bilik Gerakan dn Ustaz melihat sndri Resul STPM ptra tuh.. Mmg sukar ntuk dktakan ttpi mmg brlaku kputusn y sengit ntuk membuat kputusn bgi Anugerah Tokoh plajar ktika itu..

Ustaz tu pn berdoa dlm hatinya agar biarlah budaq (disebut namanya) ini mndpt pgistiharaan y layak buatnya n smoga itu bolah djdkan iktibar brsma.. Setlh apa y dy ushakn mudah2an Allah mmberi putera ini peluang ntuk mnruskan prjuangnnya kelak..

Bgitu trharunya saya mndgr cerita nie.. Amat mgusik minda n jiwa kmi semua dgn doa y Ustaz nyatakan buat putera yang brtuah e2..

Anugrah tkoh plajar akhrnya tlh dptuskan n diisytiharkn jatuh kpd Fadzil Izzat pada Mjlis Hri Angrah SMAKK.. Seluruh wrga SMAKK trkjut n semua mmbri tepukan gemuruh kpada plajar trsbut ats apa y tlh beliau ushakan... Akhrnya putera itu jugak y tlh dinobtkan sbgi plajar cmrlng sklh SMAKK pd thun e2.. 

Ustaz kta,, Mmg agak sengit sbb kptusan putera e2 dgn putri ini amat dkt cuma berbeza dri segi B n C shaja.. Putra ini y dpt C ttp ats sgala pmrhatian shsiah n akademiknya,, Lalu angrah itu smmgnya layak buat putera ini.. 

Kami sgt3x.. Kagum dgn putera nih.. 

Pada sesi temuduga tokoh pljar trsbut,, Putra ini tlh mgatakan bhwa tkoh beliau adalah Ustaz Nik Anwar Zakari Al-Basuti sbgi tokohnya dlm mncapai kjayaan itu..

Ustaz brkta lg pda kmi.. :

" Tiada pghrgaan y lbih baik n trbaik Ustaz prnh dpt slaen drp itu.. Putra ini tlh mmberi pghrgaannya y x trkira pda Ustaz.. Ustaz x dpt nk nyatakn apa y Ustaz rsa ktika itu.. Ttp itu la pghrgaan y paling baik prnh Ustaz dpt wlaupn bkn brbntuk sijil mahupun hadiah.. "

Kami trpaku sketika.. Kami semua trdiam n smmgnya kagum dgn apa y kmi dgr..

" Jd,, adalh trlalu dhaifnya kmu skiranya kmu x dpt mncapai sprt mna dy capai.. Krana kmu bukan sorg pljar y buat kes apalagi plajr y low dlm akademik.. "

Kata2 Ustaz tlh mmbangkitkan semgt kmi ntuk buat y trbaek dlm STPM kmi..!
 Subhanallah.. Betpa Allah e2 Maha Mmberi Ptunjuk..
Actually, saya x brapa igt sgt nmanya tuh.. Fadzil Izzat lerr kott..??!! 
Hehehe.. Tapi diz is the truth story..
Saya jugak nak jadi plajr trbaik kat sekolah.. Korg xnk kerr...??

" Kejayaan adalah milik semua orang, bergantung kepada dia untuk mencapai kejayaan tersebut "

" Allah memuliakan sesiapa yang dikehendaki oleh-Nya,, 
dan Allah menghinakan sesiapa yang dikehendaki oleh-Nya "

Kita yang mana ekh..???



Syukran 4 reading my entry anyway.. (>_<)

Oh, TiDaKk..!!

Asslamualaikum WBT sumer..

Bha, saya ada crita ne, korang nak baca ker..??
(Mesti la nk bca kalau x, korang xkn bukak blog sa ne kan..? Hehe..)

Beberapa bulan y lepas bha kan,, kami satu sekolah ada sukan tahunan kat Stadium Likas, Kota Kinabalu. Tym tu bha kan, pelik jugak ler sbb orang kebiasaannya sukan thunn awal tahun tp mcm thun thun lepas, kena wat akhir thun. La ne, kena wat tgh2 thun lak.. Isk3x.. Tp, xpe.. Syukur jak sbb pasti ada hikmah..

Kami budaq2 Pra-U 1 kat SMAKK telah dilantik mnjadi Urus setia yang secara tidak langsung akan mengurus segala macam aktiviti balapan ataupun acara padang yang akan disertai oleh budaq2 Rumah Khindi(Kuning), Khawarizmi(Merah), Farabi(Hijau) n Biruni(Biru).. Memang best jugak lerr sbb kami y urus stia ne x yah turut srta n,, mmg x kena bg pown tkut byess... (= =')

Saya bertugas menjadi PBSM (x bertauliah).. Oke bgus sbb nak jga kslmatan dri pun x past lg,, ada hati nk jga kslmatan org.. Hahah.. Saya n the genk, ada le bbrapa y join dlm group kmi.. Pergi la kat tgh2 padang.. Kitaorg nk mgurus sgala peralatan y ada.. Kami menyusun tikar, ubat-ubtan, mineral water, 100+ n sewaktu dgnnyer,, Then pling mnakjubkan tuh,, kami pun mnyusun dri kmi dalam ruang tikar yang ada dan berteduh d bawah panas matahari yang terik.. Uissehh.!! Vitamin D baek ntuk kulit..

Sepanjang hidup sa mgikuti sukan thunan sekolah,, saya rasa bebudaq sekolah inilah yang paling banyak pengsan n mnjadi tetamu kehormat kami sepnjang hari sukan tuh,, Kalau d tmpat laen,, Bole dikira lagi org y pengsan + krem kaki... Yang ne,, Masya-Allah..! Hanya Allah shaja y tahu..

Mna lgi nak layan karenah bebudaq yang mmg xle nak lari tp paksa diri dy lari, mna lgi y sempat brcrita kisah dy xnk join lari tp kerna rumah sukan n tema 1 Murid 1 Sukan,, Drg redha jak lari.. Adedeh..! Macm2 crita.. Sya hya mmpu mlihat n bgi support jak. Kdg2 tuh geram jugak sa dgn sstgh budaq y sgaja wat hal, pura2 sakit.. Tpi, kerna amanah, kami layan jak bebudaq ne tp kena dgn tmpt ler.. Kmi guna psikologi jak nak 'rawat' bebudaq y krem kaki ne.. 

" Ya Allah,,! Sakit kaki saya kak! Sakit btul ne, x dpt than la.." Rintih budaq tu kat kmi.

"Sabar arh deq,, kami cari ubat dulu.." Kmi cri jak ubat gosok.

"Sob..Sob..Sob.. Sakittt.." Menagis plak budaq ne..

"Oke3x deq,, ini ubat bikin ka c bgus urat otot kaki n sendi kmu nie.. Than sket sbb mgkin panas.. Adeq jgn lg ngs deq.. Byk istghfar lg bgus deq.. Toksah ngs2x.." Nehh,, Saya sapukan jak ubat tu kat kaki dy n bg support kat dy..

Actually en, ubat tu,, ubat urut biasa jak.. Kmi cuma letak skit jak kat kaki dy then urut pelan2.. Heh! Mmg btul la budaq ne memaen. Kalau x msakan dy bole diam n kata kaki dy sudah oke selepas kmi wat cmtu? Sdgkan bilank dy sakit btul seakan2 mcm truk jak bhg otot kaki dy tuh?? Dah tu, bole lak berdiri n trus jln mnuju ke tmpt duduk peltih drg..!!?? Ini betul2 buang msa ler.. Ada lg bebudaq laen y prlu di fokus tym tuh,, bulih2 dy potong line?? Astaghfirullahal'azim budaq nih..!! Kami tahan hati jak tgk respn budaq tuh. Ahh! Biarkan. Truskan prjuangn di bwah teduhan panas mtahari..!! Hehehe.. 

Yea..!! PANAS SINI, PANAS LAGI API NERAKA..!! Saya selalu dgr ayat ne dri Teacher Nooreza (Guru/Warden TUNAS).. xkan lupa lerr,, sbb tu la saya bole brthan kat tgh2 pdang dgn tiada payung or canopy nya.. Subhanallah..! Alhamdulillah..!

Oqai,, Thaib. Al-An al waqtul istirohah.. 
Kami semua pergi ke tandas kat bhagian tgkat ats stadium tuh.. Nak mgurus apa y x trurus..
Then,, bila saya tgok tandas wanita belah Utara ramai sgt, saya prgi la tnds wanita kat belah Selatan lak.. Jalan2.. Nmpak ramai putera kat luar tndas tuh.. 'Apa drg wat kat sini???' Saya trtya2 jugak tp biarlah.. Bukan urusan saya. 

Syukur sgt tndas tu sorg pn xde.. Rilek jak ler kt tndas tuh.. Cuci tgn bsuh muka sekali tgk cermin.. Tgk mmg sun burn kita nih..!! Alahmdulillah.. (>_<)

Tetiba ada dgr org pam tandas dr blkang saya.. Eh??! Ku pikir yindada org kat dlm tnds nih.. Rupa2nya ada jugak org yer,, Heh!

Baru jak nak ka c bgus cas tudung.. Tiba2 keluar la hamba Allah ne x pkai tudung.. 
Saya tgk dy, dy tgk saya,,, Dia tgk saya, saya tgk dia.. Kemudian saya cubuk kat luar pintu.. Ini kali la..

"Kenapa kmu masuk sini?" 

"Hah? Saya maw masuk tndas la.." Saya jawab mcm endah x endah jak.. Biar la dia. Pandai2 la dia faham sndri.. (= =')

 Pura2 jak saya basuh2 tgn saya kononnya ada kotor..
Sekali saya dengar bebudaq luar tuh tya dia.. 

" Woi,, knapa kou msuk tndas tuh?? "

" Allahu Akhbar..!!!!???? Astaghfirullahal'azim Ya Allah..!! Tidak!" 

Kuat jugak lelaki tu mnjerit ekh..?? Sakit telinga saya. Hehehe. Kengkawan dia semua ka c ketawa dia bha..
Saya hanya mampu tersenyum dan mengmbil pengajaran kat sana..
 Keluar jak dri tndas, llaki tuh mnx maaf kat saya.. Saya pun oke2x jak. Yang pnting saya selamat x wat maksiat.. Alahmdulillah..

Payah jugak dunia sekarang ni kan?? Kadang pandai terbalik.. Kadang dia bole jd Qisas..

Kat Stadium tuh bha kan.. Tandas perempuan kat belah Kiri stadium tu mmg la kat kiri n tndas lelaki kat sna belah kanan.. Mnakala tndas permpn kat belah Kanan stadium lak belah kanan n tnds laki2 kat belah kiri. 

Astaghfirullah,, Mudah2an korang2 yang baca nie.. Kena sentiasa brwaspada dlm sgala tindakn.. Nak msuk tndas pun kena tgk kiri kanan depan blkng ats n bwah taokk.. Kot2x salah msuk mcm laki ne. Macm y saya criter nih,, Bukan niat nak meng'aibkan sesepa tp saya nk ctaw,, Bukan semua org perfect dlm pgurusan diri drg.. Nak buat sesuatu kena ada pnduan. Nak msuk tnds pmpn, kena tgk pnduan spr simbol pmpn kat mna2 area pintu tndas tu luk.. Baru la masuk.. Ne x, maen serbu masuk jak suka hati. Mana jua org x kaget..?!

Macam saya... Gue kaget bangett sih..!

Selepas drp itu.. mjlis sukan thunan diakhiri dgn sesi fotografi. Juara tahun2 adalah Rumah Khindi. Sama mcm zaman saya sekolah mnengah dulu. Mmg kuning jugak ler juara berturut2.. N saya bersyukur Allah tkdirkan saya msuk rumah kuning tym kat SEMAI dulu wlaupun x rela. Semoga Rumah Biruni SMAKK pulak jadi juara tahun depan sebb saya adalah slh sorg ahlinya. Insya-Allah kalau kita ikhlas.. Kita psti dpt.. Allah psti bagi..!!

Saya nak kta lucu tym tuh,, mmg lucu la. Tapi, apa leh wat.. Saya trigt crita nih bila mengenangkan diri ini pndai jadi pelupa sejak 2 mnjak nih.. Hehehe.. 
So,, pinta diri ntuk berlipur lara dlm entry kali ini.. Insya-Allah..

Semoga korang dpt muhabah k k k.. 

Assalamu'alaikum WBT...




PeMiMpIn,, bUkAn sEnAnG TaOkK..!!

Assalamu'alaikum,, salam mawaddah..

Bertemu kembali kita dlm entry kali ney arh.. (>_<)

Thaib, tanpa buang tenaga menaip intro.. Saya ingin ceritakan experience saya jd sorg pengawas or Majlis Pimpinan Pelajar (MPP) kat sekolah saya dulu..

Tym saya jadi MPP tu kan,, memang byk sgt dugaan. Kenapa?? Sebab org yang kita kawan pown jd lawan kite ye x..?? Bgs2 kita jd kawan rapat.. Tetiba jd musuh ketat..
Bukan seng nk ubah org melaenkn dy y nak ubah dri dy tuh.. Saya selalu igt kata2 ex-Senior kmi dlu..

" Hidup perlu ada peraturan supaya manusia berdisiplin.."

Betul jugak ape yang dy kata tuh.. Sya mmg hormat kat senior ney.. Tak pernah sya lepas pndg pimpinan dy spnjang dy jd YDP sekolah.. Byk jugak y saya belajar dri dy dlm diam. 
Seseorang itu perlu ada bimbingan ntuk dy melatih dri dy spya jd mnusia y berdisiplin lagi2 mmg itu slah stu tujuan ALLAH y mnciptakan mnusia mnjadi khalifah bg memakmurkan muka bumi-Nya ne..

Sebenarnya nak kata saya ne budaq pintar, x jugak. Nak kta saya ne budaq disiplin,, mmg x jugak.. Saya mmg x prcya y saya ne tlh dlantik jd pemimpin kat seklh.. Mmg tak sangka sma sx.. Mula2 saya dpt tahu saya tercalon ntk jd MPP tu, trus saya direct jmpa gru y berkenaan ntuk bncg sal hal ne. Saya ckp saya temaw jd MPP.. Byk jugak alasan saya tym tu tp sumanya x diterima.. Cikgu bilang alasan saya x kuat ntk Cikgu buang nma saya dlm senarai calon..

" Fatin, pencalonan ini atas dasar sahsiah dan akademik kamu. Bilamana kamu telah dicalonkan, maka kmu telah menepati kedua2 syarat tu. Cikgu bukan apa, semua ne ntuk kebaikan kmu juga n sekolah kita ne.. Kami guru2 harap agr pemimpin2 sekolah kita ne tetap mantap sahsiah n akademik. Pencalonan nama kamu ne jugak adalah daripada kawan2 kamu jugak. Kamu sepatutnya bersyukur ada orang lain y percaya dgn kmu.."

Uishhh..!! Saya ndakan lupa setiap ayat y diutarakan pd saya tym tuh..! Mmg saya payah maw terima apa y tlh saya dgr tym tuh.. Betul2 la taw.. 
Akhirnya, saya menerima jugak jawatan tuh selepas istikharah..

First jd MPP mmg kaku abezz..!! Ye la... kawan2 byk ckp saya tlh berubah. Kononnya saya dulu lgi baek dr saya sbg MPP.. Apa jak prkra y slh dlm perturn sklh even asrma sx pown saya terpaksa mnegur.. At least saya mncegah kemungkaran y mmg betul2 depan mata saya.. Saya redha jak segala kta2 'hikmat' yang dilontarkan pd saya. 
Arhghh..!! Apa aku peduli??!! At least d akhirat nt, xla aku tkut dsoal sal hal ne..
Dorg jugak y calonkan nama saya dlm senarai pencalonan. Asal plak dorg kepoh2 ckp org dah brubah?? Ini la mnusia.. (= =')

Korang y prnh jd MPP mst faham prasaan saya bila berhadapan dengan senior2 y agak nakal kan?? Korang xyah ckp mmg saya ngaku sgt payah..! Drg kan senior.. Nasib jak sekolah kami tuh amalkan 'Sayangi yang muda, Hormati yang tua' Soooo,, kakak2 senior tu, xla baran sgt bila saya mnegur ksalahan drg,, Even bukan suma tp at least lega jugak hati ne bila ada y mnrima tguran n nasihat kan... Syukur Alhamdulillh.. Hya pda Allah jak saya mengadu psl apa y trjd.

Saya start jadi MPP ne tym F3 n kengkawan pown makin lama, makin boleh mnerima pimpinan saya. Even ada 1 2 org y pd pndgn saya agk mnnjukkan reaksi brontak bila saya jlnkan tugas.. Hari demi hari, saya semakin dilabel sbgi MPP yg garang n skema. Apa xnya..? Asal wat salah sket, mst dijmpa trus.. Hahaha.. Mmg gila! Bagi saya pn mmg x msuk akal tp saya dh masak dgn prangai budaq2 sekolah ney.. Klau x djmpa awl2. Konform drg pakat2 nk wat bnda y sma scr ber'jemaah'.. So, Alhmdlh mmg berkesan. Jd, pelajar2 x brani nk wat apa2 prkra y mnyalahi undg2 kat sna tuh.. Kalau drg wat pown, tapuk2. E2 saya bole trima ler,, skrg2nya saya x nmpk n saya mmg xdpt nk wat pape sbb xda bukti..

Naik jak F4, mmg saya smakin digeruni para pelajr ( Put3 je kott).. Sbb smakin saya akn jd senior drg.. Hahaha.. Naik tanduk ku.. Asseehhh..!! Maen2 aja.. (^_^)
Sbnrnya saya dah rncg tym F3 tuh.. Saya kena wat kerja n jalankan amanah say dgn sgt tegas n berdisiplin spya plajar x berani wat mlakukn kes disiplin kelak. Hal ne brlnjutan smpai saya F5. Dan ini memudahkan saya la.. Pelajar mmg sgt kurg wat kes disiplin.. Paling2 pun lewat kluar asrama. Sbnarnya ikutkan hati mmg saya bnrkan drg lepas jer tp kalau saya buat cmtu, plajar akan buat balek..! Jadi e2 mnjd ksshan buat saya. Pelajar2 kat sekolah tu mmg x semuanya baekk tp saya tetap tabik kat drg sbb drg ttap ikut praturan even drg mmberontak sx pown.. 

Rahsia saya dalam memimpin pelajar kat sekolah supaya tetap patuh dgn peraturan dan hormat dgn MPP serta guru2 semuanya:

1. Saya persiapkan diri dgn ilmu agma dan pengetahuan akademik supaya plajr ttp x pndg rndh dgn kebolehan seorang pemimpin seklh.. Walaupun akademik saya xla bgus sgt..

2. Saya ikut semua peraturan sekolah dan asrama tanpa merungut walau sedikitpun sebab saya taw peraturan y dwat x pernah mnyusahkan mnusia tp mnusia y mnyusahkan dri drg sbb x trima n ikut praturan y tlh dttpkan..

3. Saya jaga penampilan dan maruah saya sebagai seorang pemimpin, sahabat, senior dan sebagai anak didik kat sekolah supaya saya dpt menepis dan membuang sgala prasangka buruk para pljar trhdp pimpinan sekolah memandangkan MPP sebelum ini xla xperti y kita sgkakn...

4. Saya jga tutur kata dan bahasa y saya gunakan kpd semua org kat sekolah. Intonasi tegas dan tidak terlalu kelihatn lemah pd pndgn drg spya drg fham stiap perkara atau mkluman2 y dinyatakan bukan direka2 tetpi ats arhan drp guru2 kat sekolah itu sendri..

5. Saya jadi seorang y proffesional dalam melaksanakan tugas saya sbgi pemimpin, sahabat, senior dan sbgi anak didik kat sana supya  drg tahu bhawa tgas memimpin mnusia ne bukan mudah dan dremeh-temehkan ssuka hati drg.. Bila maen, kita maen.. Bila bertugas, kita bertugas.. Itu penting..!

6. Saya sntiasa mgatur strategi ntuk mncegah kmgkran drp berlaku n of course bnda tu suma dilakukan dgn musyawarah dgn rakan2 seprjugn (MPP) dgn bntuan Lujnah Ibadah (LI) dan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS)..

7. Saya berpegang dgn prinsip sya iaitu ' AKU KATA, AKU KOTA' dan saya selalu mgingtkan pljar ttg itu agr drg fham saya serius dlm sgala apa y saya buat..

8. Saya selalu bersedia dgn apa jua keadaan mahupun pndgn guru2, rakan2 dan pelajr2 agr tidak berlaku ssuatu perkra y org pgl sebgi tmak kuasa ataupun perinthn autokratik.. Semua ni ntk mmbuat drg rsa lebih selamat n lbih dhrgai pndpt drg. Segala y baek saya akn trima sbgi nasihat dan sgala y bruk saya akn trima sbg cabaran..

9. Saya bertindak mgikut keadaan dan arhan y dkluarkn pihak gru atau warden dan saya akan cuba ntuk bertimbang rsa dgn denda atau hukuman y mgkin dkenakn ke ats pljr sbb saya tahu masing2 ada sebb2 drg trsndri ntuk mlakukan prkra2 y x btul pda mata kita..

10. Last but not least, saya sntiasa berdoa dan mgadu pada ALLAH ntuk setiap apa y berlaku pda saya sbb dgn cara itu, saya rsa lbih dlindungi dan lebih berkeyakinan dlm mghadapi hari2 saya kat seklh n asrma..

Korang xkn fham prasaan org y dilntik sbgi pemimpin ney.. Kaki kanan kat Syurga n kaki kiri kat Neraka. Wat smthing y x ptt dgn amanah y dberikn mmg nahas..! 

Saya kena mula dari diri saya dulu, barulah kengkawan then adik2 MPP,, Barulah pelajar2 tuh.. Mmg byk y prlu diwat dan saya mmg kena balancekan akademik saya jugak tym tuh.. Sgt merana..!!

At last, saya dpt capai target saya at least hya x smpi 10 kali jak budaq2 nakal lat seklh tuh wat kes pda tahun 2011 iaitu thun terakhirku berada d  bumi SEMAI a.k.a TUNAS..
Bersyukur sgt2. Syukran pada sesepa y support saya saya sebagai MPP..

Mmg byk karenah, karekter n sikap nakal y saya jmpa kat pljar2 sini. Ada y mmg pelik, mnakutkn n mcm2 lg la..! Saya kdg2 mcm nak give-up je jd MPP ne.. Tp bila mgenangkan mtlamat saya ntuk mnjadikan sahsiah pljar ni sntiasa maintain.. Saya pn kuatkan la semgt saya nie.. Byk y saya trpksa korbankan sbb saya syg sekolah ne.. Saya trhutang budi dgn sekolah dan gru2 kat sini.. Dgn bntuan guru2 n shabat2 sprjuangn.. Syukur sgt3x.. 

Untuk pgetahuan korang,,
Sekolah ney Sahsiah adalah nombor satu baru lah diikuti dgn Akademik.. Apa guna otak pintar tp adab2 trhdp guru, shbt even ibu bapa pun x ade??!! Apa guna belajar tinggi melangit kalau dunia n kepntgn dri y djunjung??!! Mmg x patut... Sebab tu la sekolh ne amat mmntingkn sahsiah brbnding akademik..

Mmg mula2 tuh agk payah tapi Allah kan ada.. 

Saya xkan lupa jugak nasihat Ustazah Zaihan pada kami semua pemimpin tym tuh:

" Bila kita sudah dilantik jadi pemimpin oleh guru2, itu bermakna Allah telah mengilhamkan kepada guru2 itu agr melantik kmu jdi pmimpin sbb Allah itu Maha Mengetahui akan kebolehan dan kemampuan kamu sebagai pemimpin.. Sekiranya kamu menolak apatah lagi mempermainkan amanah Allah itu sesuka hati maka tunggulah balasan Allah pada kmu nanti.."

Sungguh mengayat hati saya dan kata2 ini masih segar di ingatan saya sehingga kini...
Korang yang bakal2 atau mmg dah jadi MPP tuh atau senang cakap pemimpin tuh.. Baik fikir betul2 stlh korang bc entry saya ney...

Saya wat entry ne supaya korang2 pelajar yang agak nakal ne sedar y pemimpin ney bukan seng nk pimpin org.. Supaya bakal2 pemimipn melakukan tugas dgn pnuh amanah dan tggungjawab.. Spya semua yang mmbca apa gunanya dan apa ertinya pemimpin yng sebnr.. Byk pengorbann y drg buat smata2 nk jga amnah y diberi kat drg.. Mudah2an drg dpt amik iktibar dan saya hrap pemimpin kat sekolah tu masih mntap sampai bila2.. Aamiiiinnn...

Saya harap sgt2x entry ne dpt membuat korng berfikir y PeMiMpIn,, bUkAn sEnAnG TaOkK..!!

Syukran 4 reading my blog anyway.. (>_<)


Ini gmbar kelas tym saya F5 SPM 2011.. 

...NaEk bAs...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Entry kali ini mengisahkan tentang sebuah perjalanan saya daripada Kota Kinabalu menuju ke rumah saya.

Saya kalau bab2 jalan2 ne mmg agak jarang jugak ler tapi once saya jalan jak,, mmg lama abeezzz.. Hahaha dari tengahari ke petang.. Kadang2 samapai malam. Itupun sebab bas yang lambat betul nak sampai ke destinasi.. Apa ndanya, asal berhenti jak, ada jak penumpang yang berebut2 nak naek. Apa le wat, bas tak banyak sangat kalau dekat2 petang da..

Haaa,, citer pasal naek bas.. Hari tu kan, saya naek la bas besar (orang Sabah panggil camtu) ne..
Kebetulan hari tu saya dari mansau2 with the genkz kat Suria Sabah. Tapi x le lewat balik. Saya jalan2 kejap jak.. Jam 3 petang cenggitu saya sudah tunggu bas kat Terminal Bas  di Wawasan Plaza.. Masya-Allah..!! Percaya la bas jalan jam 4 lebih.. Hahaha.. Memang menyakitkan hati sebab tunggu lama sangat tapi apa ble wat.. dorang pun cari makan, dorang pemandu2 bas tu pun tunggu la penumpang memenuhi bas tuh n kalau ble biar semua berhimpit2 kat dalam bas tuh.. (Menyampah aku).. 

Sepanjang perjalanan mmg mengayat hati betul..! Saya tengok semua orang berhimpit2 kat dalam bas tuh.. Memang macam tu pun kebiasaannya.. Sebab tu la sa lebih suka duduk dekat tingkap. Lagipun saya suka tengok pemandangan2 kat luar tingkap sepanjang perjalanan balik. Bosan..??!! Hurm,, Memang la setiap kali jalan2, pulang balik tu sama jak pemandangan yang kita nampak tapi saya tak pernah bosan pown..
Ye la,, Setiap kali macam tu kan,, ada jak something yang akan membuatkan saya berfikir dengan hanya melihat pemandangan kat luar bas tu jak..

Memang bersyukur sangat kalau dapat jalan2 sambil beramal ibdah ne kan.. Hehehe.. Bukan senang maw dapat ouh.. Tengah asyik saya mengelamun.. Tetiba..

Scceerrrrrttttt...!!!
Allahu Akhbar..! Apa kena bas ne?? Tiba2 jak tekan brek mengejut. Nasib jak suara saya tidak terkeluar tym tuh.. Huh.. BUT..!!

Ya Rabb..!!
" Aduh..!! Sorry arh.. Sorry.. Saya terlanggar tadi. "
Aduyai mamat ne,, Nasib kou nda sengaja ohh.. Kalau x, ada nanti keluar berita seorang penumpang bas dipercayai pengsan akibat daripada termakan kasut seorang perempuan.. Aisseeehh..! (>_<) Dasyat jua tuh.. Macam jahat tul jugak bha. 
" Ouh.. Tidak apa.."

Saya wat tetaw jak dia terlanggar saya tym tuh. Pelik jugak saya, orang kalau brek, mesti momentem dia ke depan bukan ke tepi.. Ne mesti kes sengaja mamat sebelah aku ne..! Nanti kau..!! Setahu saya la kan, tadi yang duduk sebelah saya pompuan, asal lelaki plak yang duduk ne..?? Hiisshh..
Bila saya terfikir balek, memang ler sepanjang perjalanan takkan pompuan jak yang duduk kat sebelah aku kan?? Heii, ape la aku nee.. (Kuyakk sendiri)
Sepanjang perjalanan saya lebih suka berdiam diri..

Tiba2... Bas tu brek mengejut lagi, sebab ada motor maen lalu seberang jak kat depan bas tu tanpa signal.. Adedeh,,, Ne lagi mamat motor ne.. Tapi bukan itu bah yang buat saya panas hati ne.. Tapi kan,,

" Ahahaha,, sorry2. Saya tidak sengaja.." 
Saya kalau ikut betul memang da lama mamat ne saya pelempang.. Dah tu senyum2 kat saya plak tue.. Saya wat tidak layan jak. Senyum apatah lagi.. Memang hari tuh kacau bilau jiwa sya sebab mamat kat sebelah ne sengaja membuatkan diri dia melanggar tangan saya.. Melebih2 bha lelaki nih..!! Geram betul saya ohh.. Menahan hati jak ne..

Syukur Alhamdulillah Ya Allah, mamat hantu tu turun jugak kat perhentian bas di Menggatal (salah satu tempat kat Sabah).. Sudah turun tu, sempat lagi dia menengok saya sambil tersenyum.. Hek eleh mamat hantu ne.. Menyampah aku..! Nasib ler sya wat tetaw jak..

Perjalanan diteruskan dan insan kat sebelah saya adalah pompuan yang menggendong seorang bayi.. Heee... Kiut bha baby dia.. Hhahahaha.. Saya senyum sendiri.. Teringat pelajaran kat sekolah pasal Bukti Kewujudan Allah tentang penciptaan manusia.. 

Saya terus lihat ke luar tingkap.. Pandangan saya kosong jak.. Bukan apa, kalau saya tengok pown bukan khusyuk, sebab pemandu bas ne pasang Lagu Jiwang kuat sangat.. Putus cinta kott.. Astaghfirullah.. Apa bha yang aku pikir ne..?! Astaghfirullah..

Tiba jak kat perhentian bas, kebetulan ramai penumpang turun dan naek ke dalam bas.. Pastu, kedengaran Laungan azan menandakan masuk waktu Maghrib kat kawasan Tebobon tym tuh.. Hahaha.. Tropot memang malam la saya balik ke rumah ne.. Memang kena sound la aku lepas nih..!
Bukan itu yang mengacau fikiran saya, tetapi pemandu bas tu..
Sepanjang azan berkumandang dia tutup radio tuh dan dia tunggu samapai azan habis baru la dia sambung pemanduan dia..

Fuuuhh..
Masya-ALLAH,, Subhanallah..
Sesungguhnya manusia itu rambut sama hitam tapi hati laen2..

Sampai jak saya kat bus stop PJ tuh terus saya berlari menuju ke rumah. Biar la tym tu saya pakai baju kurung, nasib saya pakai seluar panjang.. Lagi dekat 15 minit dah nak azan Isya' so saya pun bergegas ke bilik air, then sembahyang Maghrib..

Kisah perjalanan sampai takat tu jak.. Insya-Allah sama2 la kita melakukan anjakan paradigma. Hahaha.. (>_<)

Wabillahi taufiq.. Wassalam..


...SaKiT TaK BeReRtI SayA lEmAh...

Mesti jadi tanda tya kenapa tajuk entry saya mcm ne..??

Sakit tak bererti saya lemah.. Lemah..?? Ya! Lemah akal.. 
Sakit tak bererti kita tak dapat berfikir dengan akal kita bukan..? Sakit tak bererti kita tak boleh atau tak dapat melakukan ibadah kepada-Nya bukan..??

Tepuk dada tanya iman..

Wokeyh then,, Actually saya ne sangat jarang sakit. Sihat walafiat arh.. Heihei..
But,, start umur saya 17 tahun.. Saya sudah mula kerap sakit.. Jangan cakap la memang start masuk sekolah lagi dah anti-body saya ne dah laen macam skett..

Bayangkan la bha, hari sukan kat sekolah saya dulu. Tak pernah2 saya pengsan and e2 la first tym saya rsa pengsan y sgt sakit sampai dada saya seperti sesak nafas..
Saya dikejarkan ke Hospital Queen Elizabeth, macam2 saya kena treat,, X-ray ler,, laser ler,, cek tekanan darah lagi,, cek  nadi,, drg amik darah saya lagi pastu pergelangan tangan saya kena cucuk jarum bagi memudahkan glukos masuk dalam saluran darah.. Tapi doktor kata xde pape..
What..??!! Tapi kenapa dada saya sakit????
Susah bha maw bernafas... Doktor ne biar betul..??

Saya cukup lemah kalau saya kena demam panas. Memang macam orang kurang karbohidrat. X selera makan dan payah nak bergerak. E2 semua jadi halangan buat saya untuk bertindak ikut apa y perlu..
Sya pernah kena selesma yang teruk sampai merah hidung sebb asyik bersin dan mata pun kemerah2an berair.. Saya juga pernah kena Migrain yang teruk sampai orng y ditugaskn untuk menjga saya pn lari pergi rumah warden semata-mata nak beritahu dia nampak kepala saya macam berdenyut2 apalagi tym tuh memang saya meraung abezz.. Jadi dia risau sangat sbb tu la pgl warden.

Korang rasanya tak kan percaya kalau saya kata saya pernah kena langgar kereta. Kan.. Kan.. Kan.. Hehe. Percayalah sesungguhnya ianya sahih dan realiti kehidupan saya. Nasib jak orang yang bertanggungjawab tuh bawa saya ke hospital dan saya berjaya diselamatkan.. (Huhuhu macam serius jak tuh.. ==')
Banyak jugak jahitan saya dapat dekat 6 jahitan gitu kat kepala. Belum siku, pinggang dan lutut.. Sebulan cuti.. Memang gila..!!! Banyak betul saya ketinggalan mata pelajaran nih..!! Bikin tekanan bha..
Baru2 jugak tahun ne saya kena cacar.. Ahaha,, sudah ler nak dekat raya ,, Huhuhuh..

Apa yang penting sekarang,, saya maw ka c taw sama kamurank.. Sepanjang saya sakit tu kan,, saya dapat banyk sangat pengajaran dan pengalaman yang mematangkan fikiran saya..
Sya dapat kenal siapa sebenarnya orang yang betul2 care dengan saya, siapa teman/kawan yang betul2 sahabat saya,, saya dapat dekatkan diri dengan mengingati ALLAH,,
Saya belajar macamna maw betul2 care dengan orang yang benar2 perlukan kita di saat2 kita dalam kesusahan..
Saya belajar bagaimana cara orang solat dalam keadaan yang sakit/tidak mampu,, Saya belajar bagaimana nak menangani masalah orang2 yang sakit ne,, dan macam2 lagi la..

Disebabkan saya tinggal kat asrama penuh, apa yang boleh saya katakan memang susah nak cari orang yang betul2 sahabat kita kat sana. Tapi, saya ada pengalaman dengan seorang sahabat ne.. Dia bukan ahli bilik saya tym tuh. Tapi korang taw ka, dia la jugak yang setia di sebelah saya sepanjang saya sakit,, Bila waktu rehat kat seklh, dia jumpa warden mnx kebenaran masuk asrama smata2 maw bagi saya minum pagi dan beri saya ubat. Dia akan pegang tangan saya dan dia bacakan Selawat syifa' sampai saya tertidur dan dia kembali ke kelas semula. Tiba je wktu solat,, dia lawat saya kat bilik rawatan dan bangunkan saya. Kalau saya x larat bangun, dia tlg wudhu'kn saya then saya sembahyang kat atas pembaringan saya..
Bila je abezz prep malam, dia lawat saya lagi dan papah saya masuk ke bilik saya untuk berehat malam tuh.
Dia selalu mengingatkan supaya saya selalu ingat ALLAH,, ini adalah Rahmat Ujian dan pasti ada hikmahnya,, Dia sering mengingatkan saya supaya makan ubat seperti yang disuruh oleh doktor trutma anti-boitik..
Dia jugak tidak lupa untuk bertanya khbar kat saya dan selalu membantu saya bila saya memerlukan sesuatu.. Tapi sayang seribu sayang.. Dia dah ada haluan dia sendiri dan kami mungkin xkan dapat bertemu lagi. Saya rindukan dia..

See..

Korang takkan dapat sahabat sebegini care dengan korang..
Korang akan menyesal bila korang tak dapat kenal sahabat korang sendiri..
Korang akan rsa rugi bila sahabat yang ada ini disia2kan begitu setja..
Korang jugak akan merasa putih mata bila korang dapat tahu apa kelebihan melawat/menziarahi orang sakit apatah lagi sering berada disebelah dia untuk support dia ketika dia sakit..

Saya sudah cukup puas bilamana saya sendiri merasai itu semua dan saya sangat bersyukur kepada ALLAH SWT kerana Dia telah memberi kesempatan kepada saya untuk mengenal peribadi sahabat2 saya, merasai sakit seperti apa y orang laen alami jugak, dan mengurniakan saya kematangan dalam mengurus apa2 pekerjaan mahupun situasi kerana pengalaman yang ALLAH beri 2.
Hamba-Mu ini amat bersyukur Ya Allah..

Bila saya sakit,, saya akan mendoakan orang yang menjaga saya ketika saya sakit dan saya jugak akan lebih mengenali orang itu dengan hanya melihat segala perbuatan dia.. Dan apa yang saya tahu, doa e2 akan mudah diterima kerana orang sakit e2 labih dekat dengan ALLAH. Jadi, bilamana ada jak orang sakit.. Saya akan sentiasa amik perhatian walaupun bukan kawan/sahabat saya sendiri sebab saya pernah merasa apa yang dorang rasa walaupun penyakit dorang x seserius penyakit yang saya alami dulu..

Saya jugak cukup marah bila saya dapat tahu ada orang sakit tapi dibiar2 begitu shja.. Saya akan cari orang yang sepattnya brtggungjwb itu.. Huh..!! Bukan saya tidak pernah merasa sakit.. Apatah lagi yang demam panas.. Perlukan pengawasan sebb demam pun boleh menyebabkan kematian seperti yang pernah saya dengar dripada seorg senior saya kat sekolah dahulu.

Saya cukup bersyukur apatah lagi saya dapat tahu :
Bilamana seseorang itu melawat saudaranya yang sedang sakit, maka 70 000 malaikat akan mengiringinya dan sentiasa berselawat dan memohon ampun untuk si pelawat dan jugak si pesakit sepanjang keberadaannya disitu..

Tidakkah sangat rugi bila benda sekecil ini tapi besar ganjarannya dipandang enteng sahaja..??
Kalau saya ingin bertanya.. Saudara/Saudari sekalian, sudah berapa kali ka korang melawat orang yang sakit especially orang yang sakit tu adalah orang yang rpat dgn korang..??
Better korang jawab sendiri..