-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

...NaEk bAs...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Entry kali ini mengisahkan tentang sebuah perjalanan saya daripada Kota Kinabalu menuju ke rumah saya.

Saya kalau bab2 jalan2 ne mmg agak jarang jugak ler tapi once saya jalan jak,, mmg lama abeezzz.. Hahaha dari tengahari ke petang.. Kadang2 samapai malam. Itupun sebab bas yang lambat betul nak sampai ke destinasi.. Apa ndanya, asal berhenti jak, ada jak penumpang yang berebut2 nak naek. Apa le wat, bas tak banyak sangat kalau dekat2 petang da..

Haaa,, citer pasal naek bas.. Hari tu kan, saya naek la bas besar (orang Sabah panggil camtu) ne..
Kebetulan hari tu saya dari mansau2 with the genkz kat Suria Sabah. Tapi x le lewat balik. Saya jalan2 kejap jak.. Jam 3 petang cenggitu saya sudah tunggu bas kat Terminal Bas  di Wawasan Plaza.. Masya-Allah..!! Percaya la bas jalan jam 4 lebih.. Hahaha.. Memang menyakitkan hati sebab tunggu lama sangat tapi apa ble wat.. dorang pun cari makan, dorang pemandu2 bas tu pun tunggu la penumpang memenuhi bas tuh n kalau ble biar semua berhimpit2 kat dalam bas tuh.. (Menyampah aku).. 

Sepanjang perjalanan mmg mengayat hati betul..! Saya tengok semua orang berhimpit2 kat dalam bas tuh.. Memang macam tu pun kebiasaannya.. Sebab tu la sa lebih suka duduk dekat tingkap. Lagipun saya suka tengok pemandangan2 kat luar tingkap sepanjang perjalanan balik. Bosan..??!! Hurm,, Memang la setiap kali jalan2, pulang balik tu sama jak pemandangan yang kita nampak tapi saya tak pernah bosan pown..
Ye la,, Setiap kali macam tu kan,, ada jak something yang akan membuatkan saya berfikir dengan hanya melihat pemandangan kat luar bas tu jak..

Memang bersyukur sangat kalau dapat jalan2 sambil beramal ibdah ne kan.. Hehehe.. Bukan senang maw dapat ouh.. Tengah asyik saya mengelamun.. Tetiba..

Scceerrrrrttttt...!!!
Allahu Akhbar..! Apa kena bas ne?? Tiba2 jak tekan brek mengejut. Nasib jak suara saya tidak terkeluar tym tuh.. Huh.. BUT..!!

Ya Rabb..!!
" Aduh..!! Sorry arh.. Sorry.. Saya terlanggar tadi. "
Aduyai mamat ne,, Nasib kou nda sengaja ohh.. Kalau x, ada nanti keluar berita seorang penumpang bas dipercayai pengsan akibat daripada termakan kasut seorang perempuan.. Aisseeehh..! (>_<) Dasyat jua tuh.. Macam jahat tul jugak bha. 
" Ouh.. Tidak apa.."

Saya wat tetaw jak dia terlanggar saya tym tuh. Pelik jugak saya, orang kalau brek, mesti momentem dia ke depan bukan ke tepi.. Ne mesti kes sengaja mamat sebelah aku ne..! Nanti kau..!! Setahu saya la kan, tadi yang duduk sebelah saya pompuan, asal lelaki plak yang duduk ne..?? Hiisshh..
Bila saya terfikir balek, memang ler sepanjang perjalanan takkan pompuan jak yang duduk kat sebelah aku kan?? Heii, ape la aku nee.. (Kuyakk sendiri)
Sepanjang perjalanan saya lebih suka berdiam diri..

Tiba2... Bas tu brek mengejut lagi, sebab ada motor maen lalu seberang jak kat depan bas tu tanpa signal.. Adedeh,,, Ne lagi mamat motor ne.. Tapi bukan itu bah yang buat saya panas hati ne.. Tapi kan,,

" Ahahaha,, sorry2. Saya tidak sengaja.." 
Saya kalau ikut betul memang da lama mamat ne saya pelempang.. Dah tu senyum2 kat saya plak tue.. Saya wat tidak layan jak. Senyum apatah lagi.. Memang hari tuh kacau bilau jiwa sya sebab mamat kat sebelah ne sengaja membuatkan diri dia melanggar tangan saya.. Melebih2 bha lelaki nih..!! Geram betul saya ohh.. Menahan hati jak ne..

Syukur Alhamdulillah Ya Allah, mamat hantu tu turun jugak kat perhentian bas di Menggatal (salah satu tempat kat Sabah).. Sudah turun tu, sempat lagi dia menengok saya sambil tersenyum.. Hek eleh mamat hantu ne.. Menyampah aku..! Nasib ler sya wat tetaw jak..

Perjalanan diteruskan dan insan kat sebelah saya adalah pompuan yang menggendong seorang bayi.. Heee... Kiut bha baby dia.. Hhahahaha.. Saya senyum sendiri.. Teringat pelajaran kat sekolah pasal Bukti Kewujudan Allah tentang penciptaan manusia.. 

Saya terus lihat ke luar tingkap.. Pandangan saya kosong jak.. Bukan apa, kalau saya tengok pown bukan khusyuk, sebab pemandu bas ne pasang Lagu Jiwang kuat sangat.. Putus cinta kott.. Astaghfirullah.. Apa bha yang aku pikir ne..?! Astaghfirullah..

Tiba jak kat perhentian bas, kebetulan ramai penumpang turun dan naek ke dalam bas.. Pastu, kedengaran Laungan azan menandakan masuk waktu Maghrib kat kawasan Tebobon tym tuh.. Hahaha.. Tropot memang malam la saya balik ke rumah ne.. Memang kena sound la aku lepas nih..!
Bukan itu yang mengacau fikiran saya, tetapi pemandu bas tu..
Sepanjang azan berkumandang dia tutup radio tuh dan dia tunggu samapai azan habis baru la dia sambung pemanduan dia..

Fuuuhh..
Masya-ALLAH,, Subhanallah..
Sesungguhnya manusia itu rambut sama hitam tapi hati laen2..

Sampai jak saya kat bus stop PJ tuh terus saya berlari menuju ke rumah. Biar la tym tu saya pakai baju kurung, nasib saya pakai seluar panjang.. Lagi dekat 15 minit dah nak azan Isya' so saya pun bergegas ke bilik air, then sembahyang Maghrib..

Kisah perjalanan sampai takat tu jak.. Insya-Allah sama2 la kita melakukan anjakan paradigma. Hahaha.. (>_<)

Wabillahi taufiq.. Wassalam..


Tiada ulasan: