-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

Oh, TiDaKk..!!

Asslamualaikum WBT sumer..

Bha, saya ada crita ne, korang nak baca ker..??
(Mesti la nk bca kalau x, korang xkn bukak blog sa ne kan..? Hehe..)

Beberapa bulan y lepas bha kan,, kami satu sekolah ada sukan tahunan kat Stadium Likas, Kota Kinabalu. Tym tu bha kan, pelik jugak ler sbb orang kebiasaannya sukan thunn awal tahun tp mcm thun thun lepas, kena wat akhir thun. La ne, kena wat tgh2 thun lak.. Isk3x.. Tp, xpe.. Syukur jak sbb pasti ada hikmah..

Kami budaq2 Pra-U 1 kat SMAKK telah dilantik mnjadi Urus setia yang secara tidak langsung akan mengurus segala macam aktiviti balapan ataupun acara padang yang akan disertai oleh budaq2 Rumah Khindi(Kuning), Khawarizmi(Merah), Farabi(Hijau) n Biruni(Biru).. Memang best jugak lerr sbb kami y urus stia ne x yah turut srta n,, mmg x kena bg pown tkut byess... (= =')

Saya bertugas menjadi PBSM (x bertauliah).. Oke bgus sbb nak jga kslmatan dri pun x past lg,, ada hati nk jga kslmatan org.. Hahah.. Saya n the genk, ada le bbrapa y join dlm group kmi.. Pergi la kat tgh2 padang.. Kitaorg nk mgurus sgala peralatan y ada.. Kami menyusun tikar, ubat-ubtan, mineral water, 100+ n sewaktu dgnnyer,, Then pling mnakjubkan tuh,, kami pun mnyusun dri kmi dalam ruang tikar yang ada dan berteduh d bawah panas matahari yang terik.. Uissehh.!! Vitamin D baek ntuk kulit..

Sepanjang hidup sa mgikuti sukan thunan sekolah,, saya rasa bebudaq sekolah inilah yang paling banyak pengsan n mnjadi tetamu kehormat kami sepnjang hari sukan tuh,, Kalau d tmpat laen,, Bole dikira lagi org y pengsan + krem kaki... Yang ne,, Masya-Allah..! Hanya Allah shaja y tahu..

Mna lgi nak layan karenah bebudaq yang mmg xle nak lari tp paksa diri dy lari, mna lgi y sempat brcrita kisah dy xnk join lari tp kerna rumah sukan n tema 1 Murid 1 Sukan,, Drg redha jak lari.. Adedeh..! Macm2 crita.. Sya hya mmpu mlihat n bgi support jak. Kdg2 tuh geram jugak sa dgn sstgh budaq y sgaja wat hal, pura2 sakit.. Tpi, kerna amanah, kami layan jak bebudaq ne tp kena dgn tmpt ler.. Kmi guna psikologi jak nak 'rawat' bebudaq y krem kaki ne.. 

" Ya Allah,,! Sakit kaki saya kak! Sakit btul ne, x dpt than la.." Rintih budaq tu kat kmi.

"Sabar arh deq,, kami cari ubat dulu.." Kmi cri jak ubat gosok.

"Sob..Sob..Sob.. Sakittt.." Menagis plak budaq ne..

"Oke3x deq,, ini ubat bikin ka c bgus urat otot kaki n sendi kmu nie.. Than sket sbb mgkin panas.. Adeq jgn lg ngs deq.. Byk istghfar lg bgus deq.. Toksah ngs2x.." Nehh,, Saya sapukan jak ubat tu kat kaki dy n bg support kat dy..

Actually en, ubat tu,, ubat urut biasa jak.. Kmi cuma letak skit jak kat kaki dy then urut pelan2.. Heh! Mmg btul la budaq ne memaen. Kalau x msakan dy bole diam n kata kaki dy sudah oke selepas kmi wat cmtu? Sdgkan bilank dy sakit btul seakan2 mcm truk jak bhg otot kaki dy tuh?? Dah tu, bole lak berdiri n trus jln mnuju ke tmpt duduk peltih drg..!!?? Ini betul2 buang msa ler.. Ada lg bebudaq laen y prlu di fokus tym tuh,, bulih2 dy potong line?? Astaghfirullahal'azim budaq nih..!! Kami tahan hati jak tgk respn budaq tuh. Ahh! Biarkan. Truskan prjuangn di bwah teduhan panas mtahari..!! Hehehe.. 

Yea..!! PANAS SINI, PANAS LAGI API NERAKA..!! Saya selalu dgr ayat ne dri Teacher Nooreza (Guru/Warden TUNAS).. xkan lupa lerr,, sbb tu la saya bole brthan kat tgh2 pdang dgn tiada payung or canopy nya.. Subhanallah..! Alhamdulillah..!

Oqai,, Thaib. Al-An al waqtul istirohah.. 
Kami semua pergi ke tandas kat bhagian tgkat ats stadium tuh.. Nak mgurus apa y x trurus..
Then,, bila saya tgok tandas wanita belah Utara ramai sgt, saya prgi la tnds wanita kat belah Selatan lak.. Jalan2.. Nmpak ramai putera kat luar tndas tuh.. 'Apa drg wat kat sini???' Saya trtya2 jugak tp biarlah.. Bukan urusan saya. 

Syukur sgt tndas tu sorg pn xde.. Rilek jak ler kt tndas tuh.. Cuci tgn bsuh muka sekali tgk cermin.. Tgk mmg sun burn kita nih..!! Alahmdulillah.. (>_<)

Tetiba ada dgr org pam tandas dr blkang saya.. Eh??! Ku pikir yindada org kat dlm tnds nih.. Rupa2nya ada jugak org yer,, Heh!

Baru jak nak ka c bgus cas tudung.. Tiba2 keluar la hamba Allah ne x pkai tudung.. 
Saya tgk dy, dy tgk saya,,, Dia tgk saya, saya tgk dia.. Kemudian saya cubuk kat luar pintu.. Ini kali la..

"Kenapa kmu masuk sini?" 

"Hah? Saya maw masuk tndas la.." Saya jawab mcm endah x endah jak.. Biar la dia. Pandai2 la dia faham sndri.. (= =')

 Pura2 jak saya basuh2 tgn saya kononnya ada kotor..
Sekali saya dengar bebudaq luar tuh tya dia.. 

" Woi,, knapa kou msuk tndas tuh?? "

" Allahu Akhbar..!!!!???? Astaghfirullahal'azim Ya Allah..!! Tidak!" 

Kuat jugak lelaki tu mnjerit ekh..?? Sakit telinga saya. Hehehe. Kengkawan dia semua ka c ketawa dia bha..
Saya hanya mampu tersenyum dan mengmbil pengajaran kat sana..
 Keluar jak dri tndas, llaki tuh mnx maaf kat saya.. Saya pun oke2x jak. Yang pnting saya selamat x wat maksiat.. Alahmdulillah..

Payah jugak dunia sekarang ni kan?? Kadang pandai terbalik.. Kadang dia bole jd Qisas..

Kat Stadium tuh bha kan.. Tandas perempuan kat belah Kiri stadium tu mmg la kat kiri n tndas lelaki kat sna belah kanan.. Mnakala tndas permpn kat belah Kanan stadium lak belah kanan n tnds laki2 kat belah kiri. 

Astaghfirullah,, Mudah2an korang2 yang baca nie.. Kena sentiasa brwaspada dlm sgala tindakn.. Nak msuk tndas pun kena tgk kiri kanan depan blkng ats n bwah taokk.. Kot2x salah msuk mcm laki ne. Macm y saya criter nih,, Bukan niat nak meng'aibkan sesepa tp saya nk ctaw,, Bukan semua org perfect dlm pgurusan diri drg.. Nak buat sesuatu kena ada pnduan. Nak msuk tnds pmpn, kena tgk pnduan spr simbol pmpn kat mna2 area pintu tndas tu luk.. Baru la masuk.. Ne x, maen serbu masuk jak suka hati. Mana jua org x kaget..?!

Macam saya... Gue kaget bangett sih..!

Selepas drp itu.. mjlis sukan thunan diakhiri dgn sesi fotografi. Juara tahun2 adalah Rumah Khindi. Sama mcm zaman saya sekolah mnengah dulu. Mmg kuning jugak ler juara berturut2.. N saya bersyukur Allah tkdirkan saya msuk rumah kuning tym kat SEMAI dulu wlaupun x rela. Semoga Rumah Biruni SMAKK pulak jadi juara tahun depan sebb saya adalah slh sorg ahlinya. Insya-Allah kalau kita ikhlas.. Kita psti dpt.. Allah psti bagi..!!

Saya nak kta lucu tym tuh,, mmg lucu la. Tapi, apa leh wat.. Saya trigt crita nih bila mengenangkan diri ini pndai jadi pelupa sejak 2 mnjak nih.. Hehehe.. 
So,, pinta diri ntuk berlipur lara dlm entry kali ini.. Insya-Allah..

Semoga korang dpt muhabah k k k.. 

Assalamu'alaikum WBT...




Tiada ulasan: