-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

!!!...MaSyA-AlLaH...!!!

Assalamualaikum WBT..

Alhamdulillah, kita bertemu kembali dlm entry saya y new ne.. hehehe..

Thaib,, Saya ada cerita nak dikongsikan bersama korang.. Cerita ne sbnrnya diceritakan oleh ustaz kami. Saya rsa crita ne boleh dikongsi bersma ntuk sama2 muhasabah k k k...

Dahulu,, Ada sorg budaq SMAKK ne, putera lerr,, Nakal sgt3x..!! Ustaz ne selaku Warden owezz menegur n mnasihat dy ats sgala knakalan dy tuh.. Tp, bgai mncurah air ke daun keladi. Nda jugak d dgr bah.. Budaq ne sgt nakal n mmg trknal diseluruh warga bumi SMAKK sbg plajr y nakal n mnyushkan. Putra nie smbg F6 kat sklh ni stlh kptusn SPM nya xjgk bgitu mmbrgsangkn..

Suatu hari, Ustaz sdg mndenda plajar krna tlh mlggar praturan asrma ketika e2 n kbtulan c 'Jajal' ne jugak mlakukn kes y sma,, Mgkin sudah naek panas smcm kan,, Dia pn dgn suka htinya meludah ke arah Ustaz ni. Dgn kesbaran y tggi (walau hakikatnya hati ustaz sudah mnjadi bgitu panas).. 
Ust ne bkata dgn nada y keras n tegas kpd budaq nie..

" Tidak prnah ka trlintas walau sdikit pun dlm hati kmu, akal kmu untuk berbuat kbaikn..??! 
Tidak prnh ka trlintas di fkiran kmu ntuk menyenangkan org d skeliling kmu trutma guru2 kmu..??!!
Ustaz cabar kmu,, Ustaz cabar kmu buat ssuatu y bole mmbuatkn seluruh warga SMAKK ne terbeliak biji mata drg mlihat kmu mnjd pljar y CEMERLANG kat seklh nie.. Trutma guru2 kat sni.. Ustaz cabar kmu..
Tidakkah kmu mahu mmbersihkn nma baek kmu stlh 5 thn lbih kmu di seklh nie hah??!!
Ustaz cabar kmu ntuk jadi sorg manusia y berguna n cmrlg dmta semua org.. Ustaz cabar kmu.. "

Begitulah kta2 Ustaz kpd putra nih.. Trnyata budaq ini bgitu nakal yea..??

" Ustaz sbnrnya hya brkta2 shj tym tuh.. Ustaz x sgka pulak dy ambil serius apa y Ustaz ckp kat dy.. "  Ustaz kta kat kami semua.. Hurm.. (= =')

Putra ne smakin hari, smakin bgus even pda exam prcubaan dy xla bgitu bgus tp Ustaz kta, Ustaz nmpk prubahan y nyata trhdp budaq tuh.. Dari jd sorg y buat kes,, dy mula ikut praturn asrma n seklh. Dri jd sorng budaq y low dlm akademik,, dy mula mningkt dr smasa ke smasa.. Dy slalu jugak jmpa Ustaz, Ustazah n guru2 laen untuk mmnx drgn n nasihat.. Dia mula aktif sbg peljar biasa y baik sahsiahnya..

Sehingga pghujung thun e2, dy mula sudh bolah mmberi tazkirah d hdpn peljar2 laen n mmberi nasihat dgn djdkan drinya sbgi cntoh ntuk pgajaran bersma.. Drp sorg ma'mum dy naek mnjd bilal n strusnya dy naek mnjd muazzin.. Stlh e2 dy mnjd Imam kat Surau ar-Rahman SMAKK..

Pada exam prcubaan thun brikutnya, dy sudh mula mngkat dlm prestasi pmblajarannya walaupn blum dpt mgalahkn pljar trbaek seklh tu.. (Puteri).

Dekat2 nak exam STPM tuh,, Dia dtg brtemu Ustaz ni n mgatakan :

" Ustaz,, Bgaimna kalu saya x dpt mnyahut cbaran Ustaz?? "

Ustaz tu pn brkta kpd putera nih..

" Tdk prlu brfikir ntuk e2.. Kjayaan x dimiliki olh sorang.. Ttp kjayaan adalh milik semua orang.. Brgntung kpd sesiapa y mahu ntuk mncapainya shja.. Kmu hya prlu truskan usha kmu. Adakah kmu mhu brputus asa setelah lma kmu cuba ntuk mnjdkn dri kmu sprt skrg..?? Alang2 kmu sudh brusaha, truskan shigga brjaya.. "

Kata2 Ustaz ne bgitu mgayat hati saya.. Saya mulai insaf..

Sehingga tahun berikutnya.. Ustaz brkta pd kmi..

Ketika keluar result STPM putera ne, Ustaz brada d Bilik Gerakan dn Ustaz melihat sndri Resul STPM ptra tuh.. Mmg sukar ntuk dktakan ttpi mmg brlaku kputusn y sengit ntuk membuat kputusn bgi Anugerah Tokoh plajar ktika itu..

Ustaz tu pn berdoa dlm hatinya agar biarlah budaq (disebut namanya) ini mndpt pgistiharaan y layak buatnya n smoga itu bolah djdkan iktibar brsma.. Setlh apa y dy ushakn mudah2an Allah mmberi putera ini peluang ntuk mnruskan prjuangnnya kelak..

Bgitu trharunya saya mndgr cerita nie.. Amat mgusik minda n jiwa kmi semua dgn doa y Ustaz nyatakan buat putera yang brtuah e2..

Anugrah tkoh plajar akhrnya tlh dptuskan n diisytiharkn jatuh kpd Fadzil Izzat pada Mjlis Hri Angrah SMAKK.. Seluruh wrga SMAKK trkjut n semua mmbri tepukan gemuruh kpada plajar trsbut ats apa y tlh beliau ushakan... Akhrnya putera itu jugak y tlh dinobtkan sbgi plajar cmrlng sklh SMAKK pd thun e2.. 

Ustaz kta,, Mmg agak sengit sbb kptusan putera e2 dgn putri ini amat dkt cuma berbeza dri segi B n C shaja.. Putra ini y dpt C ttp ats sgala pmrhatian shsiah n akademiknya,, Lalu angrah itu smmgnya layak buat putera ini.. 

Kami sgt3x.. Kagum dgn putera nih.. 

Pada sesi temuduga tokoh pljar trsbut,, Putra ini tlh mgatakan bhwa tkoh beliau adalah Ustaz Nik Anwar Zakari Al-Basuti sbgi tokohnya dlm mncapai kjayaan itu..

Ustaz brkta lg pda kmi.. :

" Tiada pghrgaan y lbih baik n trbaik Ustaz prnh dpt slaen drp itu.. Putra ini tlh mmberi pghrgaannya y x trkira pda Ustaz.. Ustaz x dpt nk nyatakn apa y Ustaz rsa ktika itu.. Ttp itu la pghrgaan y paling baik prnh Ustaz dpt wlaupn bkn brbntuk sijil mahupun hadiah.. "

Kami trpaku sketika.. Kami semua trdiam n smmgnya kagum dgn apa y kmi dgr..

" Jd,, adalh trlalu dhaifnya kmu skiranya kmu x dpt mncapai sprt mna dy capai.. Krana kmu bukan sorg pljar y buat kes apalagi plajr y low dlm akademik.. "

Kata2 Ustaz tlh mmbangkitkan semgt kmi ntuk buat y trbaek dlm STPM kmi..!
 Subhanallah.. Betpa Allah e2 Maha Mmberi Ptunjuk..
Actually, saya x brapa igt sgt nmanya tuh.. Fadzil Izzat lerr kott..??!! 
Hehehe.. Tapi diz is the truth story..
Saya jugak nak jadi plajr trbaik kat sekolah.. Korg xnk kerr...??

" Kejayaan adalah milik semua orang, bergantung kepada dia untuk mencapai kejayaan tersebut "

" Allah memuliakan sesiapa yang dikehendaki oleh-Nya,, 
dan Allah menghinakan sesiapa yang dikehendaki oleh-Nya "

Kita yang mana ekh..???



Syukran 4 reading my entry anyway.. (>_<)

Tiada ulasan: