-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

PeMiMpIn,, bUkAn sEnAnG TaOkK..!!

Assalamu'alaikum,, salam mawaddah..

Bertemu kembali kita dlm entry kali ney arh.. (>_<)

Thaib, tanpa buang tenaga menaip intro.. Saya ingin ceritakan experience saya jd sorg pengawas or Majlis Pimpinan Pelajar (MPP) kat sekolah saya dulu..

Tym saya jadi MPP tu kan,, memang byk sgt dugaan. Kenapa?? Sebab org yang kita kawan pown jd lawan kite ye x..?? Bgs2 kita jd kawan rapat.. Tetiba jd musuh ketat..
Bukan seng nk ubah org melaenkn dy y nak ubah dri dy tuh.. Saya selalu igt kata2 ex-Senior kmi dlu..

" Hidup perlu ada peraturan supaya manusia berdisiplin.."

Betul jugak ape yang dy kata tuh.. Sya mmg hormat kat senior ney.. Tak pernah sya lepas pndg pimpinan dy spnjang dy jd YDP sekolah.. Byk jugak y saya belajar dri dy dlm diam. 
Seseorang itu perlu ada bimbingan ntuk dy melatih dri dy spya jd mnusia y berdisiplin lagi2 mmg itu slah stu tujuan ALLAH y mnciptakan mnusia mnjadi khalifah bg memakmurkan muka bumi-Nya ne..

Sebenarnya nak kata saya ne budaq pintar, x jugak. Nak kta saya ne budaq disiplin,, mmg x jugak.. Saya mmg x prcya y saya ne tlh dlantik jd pemimpin kat seklh.. Mmg tak sangka sma sx.. Mula2 saya dpt tahu saya tercalon ntk jd MPP tu, trus saya direct jmpa gru y berkenaan ntuk bncg sal hal ne. Saya ckp saya temaw jd MPP.. Byk jugak alasan saya tym tu tp sumanya x diterima.. Cikgu bilang alasan saya x kuat ntk Cikgu buang nma saya dlm senarai calon..

" Fatin, pencalonan ini atas dasar sahsiah dan akademik kamu. Bilamana kamu telah dicalonkan, maka kmu telah menepati kedua2 syarat tu. Cikgu bukan apa, semua ne ntuk kebaikan kmu juga n sekolah kita ne.. Kami guru2 harap agr pemimpin2 sekolah kita ne tetap mantap sahsiah n akademik. Pencalonan nama kamu ne jugak adalah daripada kawan2 kamu jugak. Kamu sepatutnya bersyukur ada orang lain y percaya dgn kmu.."

Uishhh..!! Saya ndakan lupa setiap ayat y diutarakan pd saya tym tuh..! Mmg saya payah maw terima apa y tlh saya dgr tym tuh.. Betul2 la taw.. 
Akhirnya, saya menerima jugak jawatan tuh selepas istikharah..

First jd MPP mmg kaku abezz..!! Ye la... kawan2 byk ckp saya tlh berubah. Kononnya saya dulu lgi baek dr saya sbg MPP.. Apa jak prkra y slh dlm perturn sklh even asrma sx pown saya terpaksa mnegur.. At least saya mncegah kemungkaran y mmg betul2 depan mata saya.. Saya redha jak segala kta2 'hikmat' yang dilontarkan pd saya. 
Arhghh..!! Apa aku peduli??!! At least d akhirat nt, xla aku tkut dsoal sal hal ne..
Dorg jugak y calonkan nama saya dlm senarai pencalonan. Asal plak dorg kepoh2 ckp org dah brubah?? Ini la mnusia.. (= =')

Korang y prnh jd MPP mst faham prasaan saya bila berhadapan dengan senior2 y agak nakal kan?? Korang xyah ckp mmg saya ngaku sgt payah..! Drg kan senior.. Nasib jak sekolah kami tuh amalkan 'Sayangi yang muda, Hormati yang tua' Soooo,, kakak2 senior tu, xla baran sgt bila saya mnegur ksalahan drg,, Even bukan suma tp at least lega jugak hati ne bila ada y mnrima tguran n nasihat kan... Syukur Alhamdulillh.. Hya pda Allah jak saya mengadu psl apa y trjd.

Saya start jadi MPP ne tym F3 n kengkawan pown makin lama, makin boleh mnerima pimpinan saya. Even ada 1 2 org y pd pndgn saya agk mnnjukkan reaksi brontak bila saya jlnkan tugas.. Hari demi hari, saya semakin dilabel sbgi MPP yg garang n skema. Apa xnya..? Asal wat salah sket, mst dijmpa trus.. Hahaha.. Mmg gila! Bagi saya pn mmg x msuk akal tp saya dh masak dgn prangai budaq2 sekolah ney.. Klau x djmpa awl2. Konform drg pakat2 nk wat bnda y sma scr ber'jemaah'.. So, Alhmdlh mmg berkesan. Jd, pelajar2 x brani nk wat apa2 prkra y mnyalahi undg2 kat sna tuh.. Kalau drg wat pown, tapuk2. E2 saya bole trima ler,, skrg2nya saya x nmpk n saya mmg xdpt nk wat pape sbb xda bukti..

Naik jak F4, mmg saya smakin digeruni para pelajr ( Put3 je kott).. Sbb smakin saya akn jd senior drg.. Hahaha.. Naik tanduk ku.. Asseehhh..!! Maen2 aja.. (^_^)
Sbnrnya saya dah rncg tym F3 tuh.. Saya kena wat kerja n jalankan amanah say dgn sgt tegas n berdisiplin spya plajar x berani wat mlakukn kes disiplin kelak. Hal ne brlnjutan smpai saya F5. Dan ini memudahkan saya la.. Pelajar mmg sgt kurg wat kes disiplin.. Paling2 pun lewat kluar asrama. Sbnarnya ikutkan hati mmg saya bnrkan drg lepas jer tp kalau saya buat cmtu, plajar akan buat balek..! Jadi e2 mnjd ksshan buat saya. Pelajar2 kat sekolah tu mmg x semuanya baekk tp saya tetap tabik kat drg sbb drg ttap ikut praturan even drg mmberontak sx pown.. 

Rahsia saya dalam memimpin pelajar kat sekolah supaya tetap patuh dgn peraturan dan hormat dgn MPP serta guru2 semuanya:

1. Saya persiapkan diri dgn ilmu agma dan pengetahuan akademik supaya plajr ttp x pndg rndh dgn kebolehan seorang pemimpin seklh.. Walaupun akademik saya xla bgus sgt..

2. Saya ikut semua peraturan sekolah dan asrama tanpa merungut walau sedikitpun sebab saya taw peraturan y dwat x pernah mnyusahkan mnusia tp mnusia y mnyusahkan dri drg sbb x trima n ikut praturan y tlh dttpkan..

3. Saya jaga penampilan dan maruah saya sebagai seorang pemimpin, sahabat, senior dan sebagai anak didik kat sekolah supaya saya dpt menepis dan membuang sgala prasangka buruk para pljar trhdp pimpinan sekolah memandangkan MPP sebelum ini xla xperti y kita sgkakn...

4. Saya jga tutur kata dan bahasa y saya gunakan kpd semua org kat sekolah. Intonasi tegas dan tidak terlalu kelihatn lemah pd pndgn drg spya drg fham stiap perkara atau mkluman2 y dinyatakan bukan direka2 tetpi ats arhan drp guru2 kat sekolah itu sendri..

5. Saya jadi seorang y proffesional dalam melaksanakan tugas saya sbgi pemimpin, sahabat, senior dan sbgi anak didik kat sana supya  drg tahu bhawa tgas memimpin mnusia ne bukan mudah dan dremeh-temehkan ssuka hati drg.. Bila maen, kita maen.. Bila bertugas, kita bertugas.. Itu penting..!

6. Saya sntiasa mgatur strategi ntuk mncegah kmgkran drp berlaku n of course bnda tu suma dilakukan dgn musyawarah dgn rakan2 seprjugn (MPP) dgn bntuan Lujnah Ibadah (LI) dan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS)..

7. Saya berpegang dgn prinsip sya iaitu ' AKU KATA, AKU KOTA' dan saya selalu mgingtkan pljar ttg itu agr drg fham saya serius dlm sgala apa y saya buat..

8. Saya selalu bersedia dgn apa jua keadaan mahupun pndgn guru2, rakan2 dan pelajr2 agr tidak berlaku ssuatu perkra y org pgl sebgi tmak kuasa ataupun perinthn autokratik.. Semua ni ntk mmbuat drg rsa lebih selamat n lbih dhrgai pndpt drg. Segala y baek saya akn trima sbgi nasihat dan sgala y bruk saya akn trima sbg cabaran..

9. Saya bertindak mgikut keadaan dan arhan y dkluarkn pihak gru atau warden dan saya akan cuba ntuk bertimbang rsa dgn denda atau hukuman y mgkin dkenakn ke ats pljr sbb saya tahu masing2 ada sebb2 drg trsndri ntuk mlakukan prkra2 y x btul pda mata kita..

10. Last but not least, saya sntiasa berdoa dan mgadu pada ALLAH ntuk setiap apa y berlaku pda saya sbb dgn cara itu, saya rsa lbih dlindungi dan lebih berkeyakinan dlm mghadapi hari2 saya kat seklh n asrma..

Korang xkn fham prasaan org y dilntik sbgi pemimpin ney.. Kaki kanan kat Syurga n kaki kiri kat Neraka. Wat smthing y x ptt dgn amanah y dberikn mmg nahas..! 

Saya kena mula dari diri saya dulu, barulah kengkawan then adik2 MPP,, Barulah pelajar2 tuh.. Mmg byk y prlu diwat dan saya mmg kena balancekan akademik saya jugak tym tuh.. Sgt merana..!!

At last, saya dpt capai target saya at least hya x smpi 10 kali jak budaq2 nakal lat seklh tuh wat kes pda tahun 2011 iaitu thun terakhirku berada d  bumi SEMAI a.k.a TUNAS..
Bersyukur sgt2. Syukran pada sesepa y support saya saya sebagai MPP..

Mmg byk karenah, karekter n sikap nakal y saya jmpa kat pljar2 sini. Ada y mmg pelik, mnakutkn n mcm2 lg la..! Saya kdg2 mcm nak give-up je jd MPP ne.. Tp bila mgenangkan mtlamat saya ntuk mnjadikan sahsiah pljar ni sntiasa maintain.. Saya pn kuatkan la semgt saya nie.. Byk y saya trpksa korbankan sbb saya syg sekolah ne.. Saya trhutang budi dgn sekolah dan gru2 kat sini.. Dgn bntuan guru2 n shabat2 sprjuangn.. Syukur sgt3x.. 

Untuk pgetahuan korang,,
Sekolah ney Sahsiah adalah nombor satu baru lah diikuti dgn Akademik.. Apa guna otak pintar tp adab2 trhdp guru, shbt even ibu bapa pun x ade??!! Apa guna belajar tinggi melangit kalau dunia n kepntgn dri y djunjung??!! Mmg x patut... Sebab tu la sekolh ne amat mmntingkn sahsiah brbnding akademik..

Mmg mula2 tuh agk payah tapi Allah kan ada.. 

Saya xkan lupa jugak nasihat Ustazah Zaihan pada kami semua pemimpin tym tuh:

" Bila kita sudah dilantik jadi pemimpin oleh guru2, itu bermakna Allah telah mengilhamkan kepada guru2 itu agr melantik kmu jdi pmimpin sbb Allah itu Maha Mengetahui akan kebolehan dan kemampuan kamu sebagai pemimpin.. Sekiranya kamu menolak apatah lagi mempermainkan amanah Allah itu sesuka hati maka tunggulah balasan Allah pada kmu nanti.."

Sungguh mengayat hati saya dan kata2 ini masih segar di ingatan saya sehingga kini...
Korang yang bakal2 atau mmg dah jadi MPP tuh atau senang cakap pemimpin tuh.. Baik fikir betul2 stlh korang bc entry saya ney...

Saya wat entry ne supaya korang2 pelajar yang agak nakal ne sedar y pemimpin ney bukan seng nk pimpin org.. Supaya bakal2 pemimipn melakukan tugas dgn pnuh amanah dan tggungjawab.. Spya semua yang mmbca apa gunanya dan apa ertinya pemimpin yng sebnr.. Byk pengorbann y drg buat smata2 nk jga amnah y diberi kat drg.. Mudah2an drg dpt amik iktibar dan saya hrap pemimpin kat sekolah tu masih mntap sampai bila2.. Aamiiiinnn...

Saya harap sgt2x entry ne dpt membuat korng berfikir y PeMiMpIn,, bUkAn sEnAnG TaOkK..!!

Syukran 4 reading my blog anyway.. (>_<)


Ini gmbar kelas tym saya F5 SPM 2011.. 

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nice~~~ semoga sesiapa y baca dpt munasabah diri... pikir 2 kali n sanggup hadapi risiki dunia n akhirat >_<

Ana Atiqah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ana Atiqah berkata...

😊😊😊😊