-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

...SaKiT TaK BeReRtI SayA lEmAh...

Mesti jadi tanda tya kenapa tajuk entry saya mcm ne..??

Sakit tak bererti saya lemah.. Lemah..?? Ya! Lemah akal.. 
Sakit tak bererti kita tak dapat berfikir dengan akal kita bukan..? Sakit tak bererti kita tak boleh atau tak dapat melakukan ibadah kepada-Nya bukan..??

Tepuk dada tanya iman..

Wokeyh then,, Actually saya ne sangat jarang sakit. Sihat walafiat arh.. Heihei..
But,, start umur saya 17 tahun.. Saya sudah mula kerap sakit.. Jangan cakap la memang start masuk sekolah lagi dah anti-body saya ne dah laen macam skett..

Bayangkan la bha, hari sukan kat sekolah saya dulu. Tak pernah2 saya pengsan and e2 la first tym saya rsa pengsan y sgt sakit sampai dada saya seperti sesak nafas..
Saya dikejarkan ke Hospital Queen Elizabeth, macam2 saya kena treat,, X-ray ler,, laser ler,, cek tekanan darah lagi,, cek  nadi,, drg amik darah saya lagi pastu pergelangan tangan saya kena cucuk jarum bagi memudahkan glukos masuk dalam saluran darah.. Tapi doktor kata xde pape..
What..??!! Tapi kenapa dada saya sakit????
Susah bha maw bernafas... Doktor ne biar betul..??

Saya cukup lemah kalau saya kena demam panas. Memang macam orang kurang karbohidrat. X selera makan dan payah nak bergerak. E2 semua jadi halangan buat saya untuk bertindak ikut apa y perlu..
Sya pernah kena selesma yang teruk sampai merah hidung sebb asyik bersin dan mata pun kemerah2an berair.. Saya juga pernah kena Migrain yang teruk sampai orng y ditugaskn untuk menjga saya pn lari pergi rumah warden semata-mata nak beritahu dia nampak kepala saya macam berdenyut2 apalagi tym tuh memang saya meraung abezz.. Jadi dia risau sangat sbb tu la pgl warden.

Korang rasanya tak kan percaya kalau saya kata saya pernah kena langgar kereta. Kan.. Kan.. Kan.. Hehe. Percayalah sesungguhnya ianya sahih dan realiti kehidupan saya. Nasib jak orang yang bertanggungjawab tuh bawa saya ke hospital dan saya berjaya diselamatkan.. (Huhuhu macam serius jak tuh.. ==')
Banyak jugak jahitan saya dapat dekat 6 jahitan gitu kat kepala. Belum siku, pinggang dan lutut.. Sebulan cuti.. Memang gila..!!! Banyak betul saya ketinggalan mata pelajaran nih..!! Bikin tekanan bha..
Baru2 jugak tahun ne saya kena cacar.. Ahaha,, sudah ler nak dekat raya ,, Huhuhuh..

Apa yang penting sekarang,, saya maw ka c taw sama kamurank.. Sepanjang saya sakit tu kan,, saya dapat banyk sangat pengajaran dan pengalaman yang mematangkan fikiran saya..
Sya dapat kenal siapa sebenarnya orang yang betul2 care dengan saya, siapa teman/kawan yang betul2 sahabat saya,, saya dapat dekatkan diri dengan mengingati ALLAH,,
Saya belajar macamna maw betul2 care dengan orang yang benar2 perlukan kita di saat2 kita dalam kesusahan..
Saya belajar bagaimana cara orang solat dalam keadaan yang sakit/tidak mampu,, Saya belajar bagaimana nak menangani masalah orang2 yang sakit ne,, dan macam2 lagi la..

Disebabkan saya tinggal kat asrama penuh, apa yang boleh saya katakan memang susah nak cari orang yang betul2 sahabat kita kat sana. Tapi, saya ada pengalaman dengan seorang sahabat ne.. Dia bukan ahli bilik saya tym tuh. Tapi korang taw ka, dia la jugak yang setia di sebelah saya sepanjang saya sakit,, Bila waktu rehat kat seklh, dia jumpa warden mnx kebenaran masuk asrama smata2 maw bagi saya minum pagi dan beri saya ubat. Dia akan pegang tangan saya dan dia bacakan Selawat syifa' sampai saya tertidur dan dia kembali ke kelas semula. Tiba je wktu solat,, dia lawat saya kat bilik rawatan dan bangunkan saya. Kalau saya x larat bangun, dia tlg wudhu'kn saya then saya sembahyang kat atas pembaringan saya..
Bila je abezz prep malam, dia lawat saya lagi dan papah saya masuk ke bilik saya untuk berehat malam tuh.
Dia selalu mengingatkan supaya saya selalu ingat ALLAH,, ini adalah Rahmat Ujian dan pasti ada hikmahnya,, Dia sering mengingatkan saya supaya makan ubat seperti yang disuruh oleh doktor trutma anti-boitik..
Dia jugak tidak lupa untuk bertanya khbar kat saya dan selalu membantu saya bila saya memerlukan sesuatu.. Tapi sayang seribu sayang.. Dia dah ada haluan dia sendiri dan kami mungkin xkan dapat bertemu lagi. Saya rindukan dia..

See..

Korang takkan dapat sahabat sebegini care dengan korang..
Korang akan menyesal bila korang tak dapat kenal sahabat korang sendiri..
Korang akan rsa rugi bila sahabat yang ada ini disia2kan begitu setja..
Korang jugak akan merasa putih mata bila korang dapat tahu apa kelebihan melawat/menziarahi orang sakit apatah lagi sering berada disebelah dia untuk support dia ketika dia sakit..

Saya sudah cukup puas bilamana saya sendiri merasai itu semua dan saya sangat bersyukur kepada ALLAH SWT kerana Dia telah memberi kesempatan kepada saya untuk mengenal peribadi sahabat2 saya, merasai sakit seperti apa y orang laen alami jugak, dan mengurniakan saya kematangan dalam mengurus apa2 pekerjaan mahupun situasi kerana pengalaman yang ALLAH beri 2.
Hamba-Mu ini amat bersyukur Ya Allah..

Bila saya sakit,, saya akan mendoakan orang yang menjaga saya ketika saya sakit dan saya jugak akan lebih mengenali orang itu dengan hanya melihat segala perbuatan dia.. Dan apa yang saya tahu, doa e2 akan mudah diterima kerana orang sakit e2 labih dekat dengan ALLAH. Jadi, bilamana ada jak orang sakit.. Saya akan sentiasa amik perhatian walaupun bukan kawan/sahabat saya sendiri sebab saya pernah merasa apa yang dorang rasa walaupun penyakit dorang x seserius penyakit yang saya alami dulu..

Saya jugak cukup marah bila saya dapat tahu ada orang sakit tapi dibiar2 begitu shja.. Saya akan cari orang yang sepattnya brtggungjwb itu.. Huh..!! Bukan saya tidak pernah merasa sakit.. Apatah lagi yang demam panas.. Perlukan pengawasan sebb demam pun boleh menyebabkan kematian seperti yang pernah saya dengar dripada seorg senior saya kat sekolah dahulu.

Saya cukup bersyukur apatah lagi saya dapat tahu :
Bilamana seseorang itu melawat saudaranya yang sedang sakit, maka 70 000 malaikat akan mengiringinya dan sentiasa berselawat dan memohon ampun untuk si pelawat dan jugak si pesakit sepanjang keberadaannya disitu..

Tidakkah sangat rugi bila benda sekecil ini tapi besar ganjarannya dipandang enteng sahaja..??
Kalau saya ingin bertanya.. Saudara/Saudari sekalian, sudah berapa kali ka korang melawat orang yang sakit especially orang yang sakit tu adalah orang yang rpat dgn korang..??
Better korang jawab sendiri..


Tiada ulasan: