-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

...AkU MeReNuNg sEjEnAk...



Buku Kitab Tauhid yang ku baca aku tutup sebentar demi untuk merehatkan fikiran aku yang penat asyik input memory ilmiah.. Sejak akhir2 ne byk juga prkra yang amat payah aku hadapi dan mmberi tamparan buat aku.. Suasana Surau ar-Rahman ne amat meriah dengan majlis tadarrus, halaqah dan ibadah2 sunat yang laen. Org2 kat sini amat 'khusyuk' dalam ibadah masing2. Insya-Allah mudah2an mereka sumer dberi hidayah dan taufik oleh Allah...

Aku merenung langit Allah Ta'ala itu dengan begitu menenangkan.. Walaupun langit itu gelap tetapi cahaya bulan e2 jugak yang menjadi penerang yang setia.. Aku menjadi begitu berfikir,, Apa yang aku fikir??  Hm, Entah ler,, aku pun xtaw apa yang aku fikir tapi aku tahu banyak sangat perkara yang aku fikir ketika e2.

Tetiba pandangan aku beralih ke arah seorang sahabat aku ne,, Dia ne seorang pelajar sekolah biasa, bukan seklah agma apatah lagi anak ustaz/ustazah.. Tetapi satu perkara yang aku amat tertarik pada sahabatku ne. Dia seorang yang mudah menerima apa2 shja prkra yang di'lontar'kan pada dia.. Sekarang dia sedang dalam proses menutup auratnya dengan memakai ma'sum (sarung lengan). Even kadangkala dia pernah meluah padaku bahawa dia sangat3x rimas bila pakai ma'sum tuh tp aku selalu jugak nampak dia pakai ma'sum..

Suatu hari tuh aku pernah menegur dia berkenaan aurat ne. Then,, dy pn kata yang mmg niat dy nak cuba jd baekk kat skolah agma ne.. Mudah2an Allah beri dy ptunjuk.. Aamiiin.

Lamunan aku terganggu lagi bila aku lihat dia mengambil gunting kertas dan aku tengok dy menggunting rumbai2an benang drp ma'sumnya tuh.. Benang2 yang sudah lma n mengganggu keselesaan dy dalam pemakaian ma'sum. 

Subhanallah,, betapa istiqamahnya dia dalam usaha dia menutup aurat..!! Betapa dia banyak bersabar dengan apa yang dia lalui wlaupun baginya ma'sum e2 merimaskan dia.. Betapa dia begitu teliti dalam penjagaan aurat dia..

Aku memandangnya dengan penuh keinsafan.. Aku pun xla sehebat dia. Kadangkala tuh aku pun xpakai ma'sum juga. Depends dgn keadaan la.. Aku ne memang dari sekolah agama even aku asalnya jahil agama. At least aku taw hukum hakam aurat ne. Tapi aku tetap tabik hormat kat dia sebab dalam dia kekurangan ilmu agama pun dia berusaha nak berubah dgn perlahan2.. Aku..??!!!

Wallahu'alam..

Ada satu hari tu jugak aku pernah tanya dia bila aku nampak dia sedang memperbetulkan kedudukan ma'sumnya kat sebelah aku.

"Ros,, memang dah lama ka kou pakai ma'sum ne??"

Aku tanya sebab baru first tym aku nampak dia pakai ma'sum tuh..

" Actually, aku tidak biasa pakai ma'sum ne. Aku rasa rimas ne Ati'.. Jadi, aku rasa baek aku belajar pakai waktu malam jak (tym prep). Sebab kalau aku pakai dengan baju uniform sekolah aku, aku rasa rimas bha. Nda lama tuh, aku buka sudah ma'sum aku tuh.. haha"

Dia senyum sendiri. Aku just memerhati dia membetulkan ma'sum dia dari tepi.


" Teapa la Ros.. At least kou ada niat nak berubah. Kira oke arh tuh.. Insya-Allah mudah2an kou akan terbiasa jugak pakai ma'sum tuh.. pelan2 bha.. (>_<)"

Aku beri dia kata2 semangat untuk terus menutup aurat. Bukan semata2 kerana peraturan sekolah tetapi memang e2 tuntutan agama. Allah yang suruh kita tutup aurat.. Ye tak..?? 

Tepuk dada,, Tanya Iman.. Insya-Allah.. 

" Haha,, terima kasih Ati'.." Dia mengucap rsa bersyukur pada Allah..

Aku mengelamun agak lama jugak sehingga tidak sedar azan Isya' sudah berkumandang.. Astaghfirulllahal'aziim... Apa bha aku buat ne?? telabih suda ne.. hehhe (>_<)

Alhamdulillah Allah beri peluang kepadaku untuk bermuhasabah diri pada waktu2 yang berkat tuh.. Dan aku bersyukur pada Allah kerana at least aku sedar aku ne bukannya kuat agama pown tp aku boleh berkongsi dengan orang dengan ilmu aku apa adanya.. 

Happynyerr.. (^_^)

Salam Mawaddah.. Assalamu'alaikum..




Tiada ulasan: