-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

fAtIn,, KeNaPA kAu pAkAi tUdUnG..??

Assalamualaikum WBT...

Bertemu kembali dalam entry terkini saya.. (>_<)

Hari tue,, Saya duduk sorang2 kat tepi tingkap rumah dan memandang bulan ciptaan Allah.. Subhanallah..(tropot lewat tido..!!!)  (= ='). 
Then,, tiba2 saya teringat tym saya sembang2 dgn cewek non-muslim (kawan lama)...

" Fatin,, aku tengok kau ne bkan maen ganas lagi arh..?? Lama aku nda jumpa kau ohh.. Macam aku tidak percaya oh bila aku tinguk kau macam ne.. "

" Apa3x..?? Tak paham la weyh.. "

" Bergh..??!! Sengaja la tuh buat2 tidak paham.. Aku serius ne. Dulu bukan maen lagi kau gengster semacam hah.. Macam2 perangai kau buat. Macam jantan taokk..?"

" Hahaha.. Lek bha kau,, aku main2 setja bha.. Hm.. Ye la  Mary. Aku pun tak sangka jadi camne.. Tapi,, Aku bersyukur sangat2 bilamana aku ditakdirkan begini.."

" Ya meh..?? Tapi kan Fatin, sekarang jak aku tengok kau da nampak pemalu skett.. dan... pendiam. Dulu kau lah ketua budaq2 pompuan kat sekolah yang buli budaq2 lelaki.. Paling kuat bercerita.. Tiap2 hari, ada2 setja crita kau ka c dengar sama kami.. Pastu aktif betul kau dulu.. Hahahaha.. Oh ya kan..!! Dulu tym sekolah rendah kau Pen. Ketua Pengawas bha kan.. kan.. kan..??
Hahaha..! Kacang jak kau mengarah kan.? "

" Hahaha.. ui gink..! Zaman muda2 yinda payah kau ungkit2.. Itu aku yang dulu2. Sekarang aku yang kini2.. Zaman budaq2 aku dulu tuh. Zaman aku jahil2 dulu.. Haha.. " 

" Ouh.. Oke3x.. Zip mulut.. Zip mulut.. Tapi kan,, Fatin.."

" Nokuro gea sumandak Mary?? "

" Fatin,, Err.. Kenapa kau pakai tudung?
 Sorry 2 say, aku bukan apa, dulu zaman kecik2 yea la kmurank Islam 
boleh tidak tutup aurat kan..
 Tapi aku tengok kan, 
banyak bha kawan2 kita dulu yang Islam tym sekolah pakai tudung.. 
Tapi,, bila sudah di luar sekolah dorang bukak jugak balik?? Tapi, aku tengok kau kan,, still pakai. Apa kes?? Sekali lagi sorry la tya pasal nih.. "

" Wow..??!! Hebat jugak soalan kau nih.. Jadi,,
Biar aku terangkan dulu sama kau..
First, kitaorang Islam yang belum baligh (yang ma c budaq2 lagi) 
tidak diWAJIBkan pakai tudung..
Tapi bila sudah baligh, benda tu jadi WAJIB arh.. Sebab dalam Islam, selepas seseorang manusia itu sudah baligh.. Dosa2 yang dy buat dikira sudah.. Untuk mendidik, so kena la belajar tutup aurat dari kecik lgi..
Second, jangan tanya kenapa aku pakai tudung, tapi tanya kenapa aku tutup aurat.. Hehehe.. Untuk pengetahuan kau la kan.. Dalam Islam, WAJIB TUTUP AURAT bukan wajib pakai tudung.."

" Ouh.. Bha, crita la bha knapa kau still tutup aurat..? "

" Oke,, sikalang lu dingal ini gua maw ka c taw ah..
 Aku?? Kenapa aku still tutup aurat?
Sebab Tuhan sudah bagi aku hidayah (petunjuk) dengan memberi peluang kepada aku sekolah kat sekolah agama.. Kau taw bha kan jua. Actually, aku dapat 3 tawaran selepas UPSR dulu. First aku dapat tawaran kat sekolah sukan d Bukit Jalil,, dekat KL tu bha.. Second aku dapat Sekolah Men. Keb. Agama Inanam (yang sekarang namanya SMKA Tun Ahmadshah).. n third aku dapat kat SMKA Kota Kinabalu.."

" Wow..!! Sek. sukan bha tuh? apsal kau tidak pergi? Free bha kan? Semua dorang yang tanggung, even tiket pn drg tggung n kau dapat biasiswa kan?? So, kenapa pilih SEMAI? "

" Wah ewa2.. banyak tanya pulak kau ne arh.. Dengar luk apa aku maw cakap ne.. Belum abezz lagi aku cakap, sudah kau nyampuk.. Hhee.."

" Oke2.. sorry2.. Teruskan2.. "

" Memang aku maw pergi sek. sukan tuh. Ye lah,,, Aku suka jugak bab2 sukan ne.. Seni bha kan..
Tetapi kawan,, Hati aku ne kuat pilih yang ke-2 tuh.. SEMAI.. Lagipun, kat sana aku takkan dapat cover aurat aku nt.. kan payah tuh. "

" Ouh cenggitu.. "

" So, nak dijadikan criter,, Start aku masuk SEMAI ler hati aku ne mula 'hidup'..
Tidak keluh kesah dan gelisah macam dulu.. 5 tahun aku kat sek tuh cukup mentarbiah supaya aku jadi sorang yang sentiasa cool tak macam dulu panas baran. Sebab tu lah dulu kamurang gelar aku gengster.
Disana jugak aku belajar nilai2 murni sebagai sorang wanita Islam, aku belajar tentang agama aku sedalam mungkin, aku belajar Bahasa Arab, cakap Arab, aku belajar jadi seorang yang terpimpin dan memimpin, aku belajar bergaul dengan ramai orang yang ada macam2 perangai dan karenah masing2.. dan yang paling penting aku dapat belajar macam mana maw tutup aurat dengan sempurna.. 

Kau taw ka.. bagi aku la kan, bila aku tutup aurat aku ne,,
aku rasa lebih selamat, save.. Aku rasa senang hati,, Aku rasa dilindungi,, Bila aku tutup aurat, aku dapat tutup aib aku.. Erm.. ya lah.
Bila aku jadi begini, aku dapat halang diri aku dari bersikap yang nda2 sama orang..
Aku jadikan diri aku sebagai seorang yang pendiam sebab bagi aku,, selagi mana aku teda pa maw cakap.. Baek aku diam. Sebab ayat2 aku ne kasar dan straight to the point ja kat org.. Drpada orang sakit hati kat aku, baek aku je yang sakit.. Aku pujuk diri aku jak nt.. Diam lagi bagus bha kan..
Memang aku suka diam so kau jangan risau sangat arh.. "

Sedang aku syok2 berlipur lara,,Aku pandang sebelah..
bulih2 aku tengok dy kat sebelah aku melayan cmz Boyfriend dy...??!!!
Apalagi aku pun siku la dy..

" Weinaaaa... Abezz sudah airliur aku bercerita, bulih2 kau nda ambek perhatian..??!! Kau pernah rasa makan kasut ka?? HAH.."

" Eh mulau... (melata pulak daa) Hisy kau ne.. terkejut bha aku..
Hahahah.. Sorry3x Fatin.. Kau ne. Ganas macam dulu jugak bha.. Kasar tul kau sama aku arh.. Lek bah kau,, aku dengar jugak apa yang kau crita tuh... "

" Hahahaa.. Taw xpe.. Pape pown sumandak,, Sorry aku kasar sama kau.. Aku memaen jak tuh. Kau jangan la pulak ambik hati eh.. Hahaha.."

Lama2 kami ketawa bha jugak..
Actually, bila aku kenang2 balik kan,, Ada satu persoalan dia yang aku belum jawab..
Apa dy..?? Hehe..


'Tapi aku tengok kan, banyak bha kawan2 kita dulu yang Islam tym sekolah pakai tudung.. 
Tapi,, bila sudah di luar sekolah dorang bukak jugak balik?? Tapi, aku tengok kau kan,, still pakai..'

Dan saya taw jugak korang2 yang baca ne pun tak perasan kan.. kan.. kan..?? Hehehe..
Dia pun x ingatkan saya hari tu jadi.. just forget it..
Banyak jugak yang kami crita hari tu tapi tak lama lerr,, Dy bilank maw dating..

Pape pown..
 Saya tutup aurat ne juga kerana tuntutan agama dan itu adalah peraturan Allah.. Kita sebagai wanita Islam berhak mendapat tempat di sisi-Nya, 
muslimah itu akan dinaikkan darjat dengan hanya mentaati-Nya..
 Banyak iktibar saya dapat dari kisah kami berdua ne..
Kalau korang tak perasan,, hurm... (= =')
Tepuk dada tanya langit.. (Ayat ne saya tiru dari sorang JL kami kat PLKN KKDB dulu..)


 Korang2 yang baca ne jangan risau arh.. Dia ne memang genk sporting saya dulu.. salah satu kerabat gila2 saya dulu tym zaman saya jahil2 dulu.. Dia ne orang dusun tulen. So, banyak jugak ayat2 dia yang mungkin wat kita tertnya2 or something.. Ada jugak dy cakap dusun hari tuh tapi takkan saya nak tulis kat sini nt ada yang tak faham ye tak?? Haha..

Apa yang saya harap kat sini.. Kita sebagai wanita Islam perlu sentiasa menuntut ilmu, dalami betul2 ad-Din kita,, Kita bukan sepa2, kita orang Islam.. Kita bersaudara.. Kalau bukan kita yang menjadi contoh untuk agama kita...SIAPA LAGI..?
Nasihat ini ditujukan khas buat kaum Hawa.. 

Kaum Adam yang membaca jugak harap mengambil iktibar oke.. (>_<)

Akhirulkalam,, saya harap korang2 yang sudi baca entry x sebrape saye  ne.. dapat amik pengajaran.. Renung2kan dan selamat beramal.. Insya-Allah.. Sama2 la kita bermuhasabah yer..

Wallahualam.. Wassalam..


Tiada ulasan: