-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

??...BeNaRkAh ItU cInTa...??

Benarkah Itu CINTA???

Kita perlu rasa bersalah, jika berani jatuh cinta walaupun belum istiqamah menjaga solat.
Ilmu di peringkat fardhu ain pun belum 'lepas'... Sudah beria-ia mahu bercinta..

Itu belum dilihat pada pengamalan syariat yang lintang-pukang dan akhlak yang sentiasa terabai. Ironinya, dengan segala keterbatasan itulah, dia mula berjanji kononnya hendak sehidup semati dengan kekasih dan sanggup menantinya di pintu Syurga.. MUNGKINKAH??

Usah percaya janji orang yang tidak menjaga janjinya dengan ALLAH... 

Kekasih yang melakukan kederhakaan dan kemaksiatan kepada ALLAH tidak boleh diharap kesetiaan, janji dan pembelaannya. Mana mungkin orang yang tidak selamat menyelamatkan orang lain??

Orang yang mengaku cintakan seseorang tetapi masih bergelumang dengan maksiat, samalah seperti orang yang tidak pandai berenang tetapi cuba untuk menyelamatkan orsng yang lemas.. Dia akan tenggelam dan menenggelamkan orang lain!!

Justeru, jika ada orang yang mengaku mencintai kita,, lihat dahulu pada solatnya, akhlaknya dan keteguhannya mengamalkan syariat. Jika dia telah atau sedang menjaga amalan-amalan itu, maka boleh dipertimbangkan untuk menerima cintanya. Tetapi sekiranya dia tidak atau belum bersedia ke arah itu, maka tinggalkanlah.. Dia tidak layak mencintai kita!!! Bukan kerana kita sudah terlalu baik tetapi dia tidak mampu memperbaiki diri kita. Sekiranya dialah yang kita pilih sebagai suami atau isteri kelak, nescaya kita akan berdepan dengan banyak masalah... 

Artikel ini saya dapat daripada Majalah GenQ, yang mana ia merupakan salah satu isi huraian daripada Kuliah Cinta (Pahrol Mohamad Juoi) Edisi 22..

Artikel ini mungkin nampak biasa tetapi maksud yang tersirat amat luar biasa..
Saya teringat kata-kata daripada Ustaz Azhar Idrus...





Memang benar kita manusia tidak sempurna tetapi kita kenalah mencintai dahulu Pencipta yang menciptakan orang yang kita CINTA.. Maka amat mudah untuk kita bertemu dan mendapat pasangan sepertimana yang kita inginkan dalam hidup kita... Agar kehidupan kita sempurna dengan melaksanakan apa yang DIA telah aturkan buat hamba-hambaNYA yang tidak sempurna lagi hina ini...

Wallahu'alam.. 

Tiada ulasan: