-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

...Maksud SABAR menurut para ulama...

 Maksud ...SABAR...

Secara Istilah (terminologi), sabar memiliki pelbagai maksud. Berikut merupakan pendapat para ulama mengenai sabar :

AL-GHAZALI menjelaskan, sabar adalah kesanggupan mengendalikan diri ketika hawa nafsu bergejolak atau kemampuan untuk memilih melakukan perintah agama tatkala datang desakan nafsu.
Ertinya, jika nafsu menuntut kita untuk berbuat sesuatu, tetapi kita memilih kepada apa yang dikehendaki oleh ALLAH SWT, maka di situlah adanya kesabaran.

IBNU QAYYIM AL-JAUZIYAH mengatakan, "Sabar adalah menahan perasaan gelisah, putus asa dan amarah, menahan lidah dari mengeluh dan menahan anggota tubuh dari menyakiti orang lain"

ASY-SYARIF ALI MUHAMMAD AL-JURJANI menyebutkan, sabar adalah sikap tidak mengeluh kerana sakit, baik kerana ALLAH SWT, apalagi jika bukan kerana ALLAH, atau hasil perbuatan sendiri.

JUNAID AL-BAGHDADI ketika ditanya tentang makna sabar, beliau menjawab, " Sabar ialah meneguk sesuatu yang pahit tanpa merasa merungut ".

DZUN NUN AL-MISRI mendefinisikan sabar dengan menjauhi larangan, tenang ketika menghadapi musibah dan menampakkan dirinya orang yang cukup, meskipun ia bukan orang berada.
ABU QASIM AL-JUNAIDI memberitahu sabar adalah menahan diri atau membatasi jiwa dari keinginan-keinginannya demi mencapai sesuatu yang lebih baik, atau bertahan dalam kesempitan.

AL-QHUSYAIRI mengertikan sabar dengan menerima dengan penuh kerelaan mengenai ketetapan-ketetapan TUHAN yang tidak dielakkan lagi.

Dari pengertian diatas, sabar bukan bererti lemah, menerima apa adanya, menyerah pada keadaan atau menyerahkan semua permasalahan kepada ALLAH SWT, tnpa berikhtiar. Namun, sabar adalah usaha tanpa lelah atau gigih yang menggambarkan kekuatan jiwa pelakunya, sehingga mampu mengalahkan atau mengendalikan keinginan nafsu liarnya.

Sabar bukn bererti mengendapkan seluruh perasaan keinginan sehingga menimbulkan penyakit kejiwaan, tetapi sabar adalah mendorong jiwa dan menggerakkan raga untuk mencapai cita-cita yang diinginkan. Sabar bukan menyerah pada keadaan tanpa sebarang usaha untuk bangkita dan tanpa mengetahui jika kita memang selalu diberi kesempatan untuk beramal dan bekerja lebih baik dari hari-hari sebelumnya. Dengan kata lain, sabar adalah kemampuan, keteguhan dalam mengetasi masalah secara kreatif, progresif dan sesuai dengan petunjuk agama.

Rujukan daripada : Buku Dasyatnya Sabar, Syukur, Ikhalas & Bukti Sebenar Yang Dicari Selama Ini. 
Penulis Daripada SynergyMedia : Imam dan Mantan Pensyarah Pengajian Islam,
 ( DATU MOHD SALLEHIN BIN MOKHSIN)



1 ulasan:

A berkata...

salamualaikum wrb atiqah

adakah anda masih check blog ini ya ukhti?
ana sangat ingin menngenali anti.


ana akan check comment ini sebulan lagi insyallah jika ada hayat dengan IzinNya.

salam alayki wa rahmatuhu alayk dari singapura

A