-moz-border-radius: 25px 10px / 10px 25px; border-radius: 25px 10px / 10px 25px;

Halaman

Pelajari sesuatu yang baru disamping memberi pengajaran buat semua (>_<)

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda:
" Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya "
~Riwayat al-Bukhari~

SoLaTkU... SaH Ke TaK..?? DiTeRiMa kE TaK..?


Asslamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu..

Saya ingin berkongsi sedikit tentang satu perkara WAJIB yang sering kita buat tapi dalam masa yang sama, kita tidak sedar perkara itu sempurna atau tidak dalam pengamalan kita semua.

Wokeyh,, saya ni bkan jenis yang formal punya orang jd mohon ntuk difahami la ekh..
Hari tuh,, bila ekh..?? Saya pun nda igt suda tp yang penting masa tuh, waktu siang n saya sedang khusyuk menonton TV ALHIJRAH. Dalam rancangan tv tu kan, saya ada nampak iklan tentang solat. Then fikiran saya pun menerawang pergi ke tempat laen,, haha maksudnya mengelamun lerr...

Saya wondering n i'm thinking something about SOLAT..!
Saya terfikir tentang saya mengajar orang mualaf kat Madrasah sebelah WISMA MUIS kat Sembulan KK. Then, saya berfikir tentang cara2 saya mengajar dorang, teknik untuk dorang faham n hayati pergerakan solat. Saya berfikir tentang 13 rukun solat yang saya asyik dok sebut banyak kali kat dorang. Saya berfikir lagi yang saya buat ujian praktikal solat untuk dorang lagi. Eeeeeiiii,, banyak saya berfikir tym tuh.

Lastly,, saya sedar something...
 Saya selalu juga tulis surah al-Fatihah kat papan putih kelas tuh,, then selalu ka c taw dorg maksud setiap ayat surah tuh. Bila difikirkan semula kan,, xkan la maksud surah al-Fatihah je yang aku hafal?? xkan e2 je yang aku taw maksud n penghayatannya dalam solat..?? Habeh tuh, yang laen pla,, macam..??
Bacaan iktidal, ruku', sujud, duduk antara 2 sjud, tahiyyatulawal, tahiyyatulakhir, n salam..?? Pa pla mksud dorg?? Even aku taw pun,, adakah aku hayati..?? Adakah aku amal ayat2 tuh..??

Barulah sa sedar,, selama sa mengajar dorg ibu2, kaka2, adk2, even y sebaya ma sa pun da y mualaf.. Saya x ingat pulak maksud bacaan2 yang laen tuh. Saya pernah hafal tym kecik2 dulu tp sekrg saya sua mulai lupa.
Neeehhh....!! Disitu sa mulai takut dengan pa y bakal saya hadapi.
Saya sua belajr, suda juga hafal, sudah juga ingat, tp pengamalan saya tu amcm lak..?????
Fuuhhh.. (= =') Disitu saya mulai berusaha untuk menghafal dan mengingat semula maksud di setiap bacaan2 solat tuh. Sebab saya tahu, ilmu yang kita pelajari (ilmu yang baek2 aja) kita WAJIB amal. Sekiranya tidak, maka dgn free2 nya kita dpt dosa..

Oleh yang demikian,, Saya pun jalan2 ke semua kedai buku islamik untuk mencari MOTIVASI DIRI. Means buku ilmiah lerr, something y bole djdkan pengamalan supaya diri saya tidak lagi sering melupakan apa yang sepatutnya saya ingat sebagai seorang hamba ALLAH..

Kemudian hati saya terpaut dengan buku ini :


 Lerr,, terbalik pla tuh.. huhu Takpe lah.. Asal dapat dibaca sudah.

Hurm,, saya nampak jer kitab ni,, trus direct saya beli.. x kesah ler dy mahal skett.. haha (>_<)
 Bagi saya ianya penting untuk saya baca. Then, bila saya baca isi dalam buku nih, saya sangat rasa diri ini sangat hina. Saya rasa diri ini banyak lagi yang perlu dipelajari dan banyak lagi yang perlu saya fahami dalam tuntutan syariat Islam.

Saya kemudiannya dapat jodoh kan, jumpa dengan kitab yang sememangnya saya rasa excited abeezz maw beli. I have to buy this book..!! (>_<)


Saya rasa betul2 sedih sebab saya fikir memang betul la 
" RASANYA BARU KALI INI AKU SOLAT "
Usai saya baca buku ne, saya sedaya upaya untuk solat fardhu 5 waktu e2 tepat pada tymnya.. haha Kalau bulih, saya yang tunggu sampai azan berkumandang. Saya berusaha untuk khusyuk dalam solat. Faham bacaan dalam setiap pergerakan solat saya.. Then, saya berdoa dengan bersungguh2 untuk dapat keampunan-NYA dan mohon keredhaan serta rahmat daripada ALLAH sekelian alam.
Saya berusaha untuk mendapatkan HALAWATUL IMAN melalui solat yang saya kerjakan.

Disitu baru la saya terfikir yang saya ni kan, solat tuh mmg la solat,, Tapi, sah ke..?? Diterima ke tak..?? Sebab kadang2 tue, saya terlalu bz kan dengan hal2 peribadi then ditambah lagi dengan hal keduniaan nee.. Jadi, solat pun maw cepat setjaa.. Baru tuh, waktu solat pun kdg kala agak lewat drp yang spttnya.. So,,, Saya pun amik iktibar drp apa yang pernah saya lalui ini.

Hehehe.. (^_^)
Saya harap saya dapat mengamalkan semua yang telah saya pelajari sepanjang pembacaan saya ne. Sebab saya tahu saya selalu lupa dan lalai dengan kehendak ALLAH..

Semoga perkongsian ini dapat kita amik pengajaran dan iktibar..

~SALAM UKHUWAH FILLAH~

Tiada ulasan: